La esfoyaza, una actividá en comuña
Na tradición asturiana hai munches actividaes que se faen en comuña. Una d’elles ye la esfoyaza, na que los vecinos s’axunten pa quitar les fueyes al maíz y axuntar les panoyes en riestres. Equí esplicámoste los detalles d’esti acontecimientu entovía vivu pese a la progresiva desapaición del mundu rural.
¿Qué ye esfoyar?
Según el Diccionariu de la Llingua Asturiana, na so primer acepción, ye “quitar la fueya a [el maíz], a [un árbol], a [un llibru]”.
¿Y la esfoyaza?
Conozse como la xuntanza de persones, vecinos y familiares, pa esfoyar el maíz n’andecha.
¿Qué tien esto d’especial?
Trátase d’una tradición asturiana perguapa, yá que nella participen tolos vecinos en comuña y conviértese en toda una fiesta.
¿Cuándo se fai?
Na seronda, principalmente a finales de setiembre y n’ochobre. Ye nesta fecha cuando se recueye’l maíz.
¿Cómo s’organizaba?
La xente reuníase peles nueches p’ayudar a los vecinos a esfoyar la so producción de maíz. Facíase nuna zona amplia, pa tar cómodos nel llabor, y aprovechábase’l momentu pa falar de les novedaes del pueblu, cantar o contar lleendes y tradiciones. Tamién yera un bon momentu pa cortexar.
¿Por qué se facía?
Pola cantidá de maíz que se producía, lo que dificultaba a les families facer la esfoyaza en solitario.
¿En qué consiste esactamente?
Tradicionalmente, un grupu de persones –principalmente muyeres y neños– dedicábase a esfoyar les panoyes, dexando namái les fueyes más fuertes, que serviríen pa enriestrales depués, de lo que s’ocupaben los homes.
¿Qué se facía con elles?
Colocábase nel horru o na panera al día siguiente, pa dexalo fuera del alcance de royedores u otros animales.
¿Cuánto duraba la esfoyaza?
Depende de la producción, pero podría dende ún a dellos díes.
¿Celebrábase la so finalización?
Sí, de manera destacada. Los dueños de la casa, al finar el llabor, convidaben a la garulla, que podía tar compuesta por castañes, mazanes, avellanes, nueces y sidra dulce. Tamién se celebraben xuegos tradicionales y bailles.
¿Sigue habiendo esfoyaces?
Sí, anque más por caltener la tradición que por necesidá d’ayuda nel llabor.