Antroxu 2017

Antroxu 2017
¿A quién nun-y presta amarutase? L’Antroxu son feches pa ello; pa divertise y comer dulces típicos d’esti tiempu. Pero, ¿foi siempre l’Antroxu tal y como lu conocemos agora? Non, anguaño la celebración ta lloñe de la tradición asturiana.
¿Cuándo principia l’Antroxu?
Cuando llega’l solsticiu d’iviernu (alredor del 21 d’avientu), momentu nel que la nueche ye más llarga y el día, más curtiu. La fecha tradicional de celebración d’esti solsticiu ye’l 25 d’avientu por mor de los calendarios antiguos.
Pero, ¿nun cae siempre pa febreru o marzu?
Hai que diferenciar ente l’Antroxu tradicional y el modernu. Ésti últimu, por mor del cristianismu, arrequéxase a los díes previos al Miércoles de Ceniza, xornada que marca l’aniciu de la Cuaresma, periodu de 40 díes de reflexón enantes de la Selmana Santa.
¿Y cómo se celebraba l’Antroxu?
El solsticiu yera’l momentu de mayor puxu de les tiniebles y la xente venceyábalo a la llegada de seres del otru mundu, demonios y difuntos, polo que s’amazcaritaben y baillaben p’atrayer, de manera positiva, la so maxa.
¿De qué se disfrazaben?
La xente antroxábase de personaxes que representen la lluz –nomaos tamién los guapos– y la escuridá. Salíen pidiendo l’aguilandu per toles cases del pueblu, onde la xente esperaba a los mozos con comida, dulces y oruxu. Les feches más habituales pa celebrar les nomaes mazcaraes d’iviernu yeren díes señalaos, como Nuechebona, Navidá, Añu Nuevu o Reis, anque éstes allargábanse per tola estación, inclusive más alla del Miércoles de Ceniza.
¿Tovía hai mazcaraes tradicionales?
Sí, hai dellos pueblos que caltienen la tradición. Asina, atopamos Los Sidros y La Comedia (Valdesoto, Siero), El Guirria (San Xuan de Beleño, Ponga), Os Reises del Valledor (Ayande), Os Reises de Tormaleo (Ibias), Os Aguilandeiros de Xedré (Cangas del Narcea) y Los Aguilanderos de La Puela (Ayande). Nel pasáu hebo munches más mazcaraes.
¿Por qué se perdieron?
Al cristianismu nunca-y prestaron esti tipu de celebraciones paganes, pero al nun ser quien a desaniciales lo que fixo foi adaptales. Col tiempu, l’Antroxu redúxose a los díes previos a la Cuaresma, periodu de reflexón nel que nun se podía comer carne, polo que la Ilesia daba permisu los díes previos al Miércoles de Ceniza pa la fiesta y los escesos. La prohibición de la celebración del Antroxu por parte de la dictadura franquista llevó a la práutica muerte d’esta folixa, que se recuperó tres la llegada de la Democracia, anque ensin tener en cuenta la tradición.
Entós, ¿cómo se celebra anguaño l’Antroxu?
Los Conceyos principiaron a organizar la fiesta, pero tomando como referentes carnavales como los de Rio de Janeiro, en Brasil, o Tenerife. Ello llevó a formar ente la xente una idea equivocada de lo que ye l’Antroxu qu’acabo cuayando ente la sociedá. Sicasí, tovía hai coleutivos de xente que puxen por recuperar l’Antroxu tradicional asturianu.
¿Cuándo da entamu?
L’Antroxu asturianu modernu principia con Les Comadres, la tarde-nueche del xueves enantes del Miércoles de Ceniza, una xornada de reunión de muyeres. A esta celebración siguen-y cinco díes de folixa nel que destaquen el Domingu’l Gordu, el Llunes d’Antroxu y el Martes d’Antroxu.
¿Qué ye lo que se come estos díes?
Carne, principalemente de gochu, y dulces típicos d’estes feches, como los frixuelos y les picatostes.
¿Cómo puedo festexalo yo?
Busca un disfraz prestosu y sal a la cai a disfrutar xunto colos tos amigos y familiares, pero nun escaezas que, con casi toda seguridá, nel to pueblu hay o hebo una mazcarada tradicional. Infórmate y puxa por ella.
Na semeya, Mazcarada n'Uviéu d'Evaristo Valle