Cúmplense diez años d’emisiones na RTPA, como recuerda la mosca nueva de la canal, y la presencia del asturianu nun algama’l 5 por cientu de la programación, con una una visión “ente etnográfica y costumista” del idioma. Por ello, l’ALLA esixe nun comunicáu “pasos urxentes nel emplegu del asturianu con un enclín nidiamente comunicativu”.
“El qu’un ente públicu de radiotelevisión asturiana algame los 10 años ye un fechu ensin dulda relevante pa la vertebración d’una comunidá autónoma que, como Asturies, ta somorguiada nuna fonda crisis económica, social y cultural”, entiende l’Academia de la Llingua Asturiana (ALLA), que, sicasí, recuerda la presencia marxinal que tien l’asturianu na canal pública de radio y televisión: nun sobrepasa “el 5 por cientu de la emisión selmanal y con una programación temática que da una visión del asturianu ente etnográfica y costumista”. Un emplegu del asturianu “diglósicu y folclóricu”, como bien definió’l propiu conseyeru d’Educación y Cultural, Genaro Alonso, la selmana pasada nuna intervención nel Plenu de la Xunta Xeneral.
La institución académica camienta que “una presencia granible del asturianu na RTPA esixe d’un compromisu claru d’ésta pa col procesu de recuperación llingüística n’Asturies y pide, darréu d’ello, que se dean pasos urxentes nel emplegu del asturianu con un enclín nidiamente comunicativu”. Asina, fai una propuesta de mínimos qu’incluya “un espaciu informativu na televisión (el del meudía o la nueche) dafechu n’asturianu, xunto con otros programes que dignifiquen l’usu social de la llingua (magacines, restresmisiones deportives, documentales de temática actual, etc.); espacios informativos con un usu cotidianu del asturianu na radio; y, dende llueu, un periódicu dixital dafechu n’asturianu (o con una opción doble de llectura n’asturianu y en castellán)”.
“Los tiempos cuerren a la escontra d’una llingua minoritaria y minorizada que, como l’asturianu, cunta con un marcu de proteición enforma feble y curtiu. L’ALLA entiende, acordies colo anterior, que yá nun ye posible esperar por más tiempu: necesítase agora iguar una situación inxustificable, social y cultural, pa col asturianu na RTPA”, demanda. Por ello, ta acabante de solicitar una “entrevista urxente” col direutor xeneral de la RTPA, Antonio Virgili, qu’incumple cola so xestión la Llei d’Usu y Promoción del Bable/Asturianu del 1998 y Llei de Segunda Reestructuración del Sector Públicu Autómicu de 2014, normes qu’establecen una presencia digna del asturianu nel ente públicu de comunicación.