Joaquín Vaquero Palacios

 

L’asturianu que güei traemos a les sos pantalles, ye un home cosmopolita, un viaxeru infatigable y un creador polifacéticu, cuya fama va más allá de les fronteres desti país. Joaquín Vaquero Palacios, padre del también pintor Joaquín Vaquero Turcios nació col sieglu y tá consideráu comu’l arquitectu nel que la integración de les artes alcanza el so másimu nivel . Agora veremos por qué.

Nacíu n’Uviéu, crióse ente’l Postigu Altu y la calle Paraíso, onde su padre fue director de la Fábrica de Gas. Empezó a pintar a los 14 años y, anque daquella nunca había salido de la ciudad, ya conoz los impresionistes. Como él mesmu diz, la so vida siempre tuvo dividida’n décades.

La primera son los años 20, que ye la que llama dómina de Somiedo, onde empieza a dir col so pa, que ta construyendo el Saltu de la Malva. Alli pasó les vacaciones de branu hasta 1927. Nesti añu acaba la carrera y da’l saltu pa Nueva York, tras faer dalgunes escapáes a Europa nos años anteriores. Tuvo per varies ciudáes de Norteamérica y en Jamaica, en Guatemala, el Salvador, en YucatánNesta época de Somiedo, usa una paleta de 8 collores, ensin el prietu , anque los temas varíen en función de los países visitáos.

Na década los 30, anicia la dómina negra col mural del Institutu Nacional de Previsión. Esti color sácalu de los puertos y les mines. La ría d’Avilés foi un de los sos temes favoritos, asina comu´l entorno del Cabu Peñes y sobre tóu, la playa´l Cuernu, cerca Salines.

En 1940, cambia de vida y empiecen los viaxes a la América Tropical, les figures indíxenes, pero sigue pintando temes asturianos. Esta va ser una década cambiante, especialmente a raíz del regalu que-y fae una amiga d’una caxa de pintures violetes. Por gastala, faera nesti color algunos de los sos meyores cuadros.

En 1950, ufierten-y el cargu de Subdirector de la Academia Española de Belles Artes en Roma, que acepta y que lu lleva a la ciudá eterna hasta 1960.Allí enamorarase de la llume y el color, de les ruines que pueblen toa Italia, de les xoyes arquitectóniques, les colunes, los arcos, los volúmenes..Pero nun sólo atrapa la arquitectura de les ruines, ellí faese definitivamente amante los volcanes, cráteres, furacos de la tierra..la llava solidificada empieza a suxeri-y figures humanes. Ye una dómina de cuadros antropomórficos, pero onde ta ausente tantu la figura humana como la so obra. Lo que’l autor nomó Serie de la Tierra, virxen, desnuda, sola.

A partir los años 60-70 empieza ya a dedicase con entrega a la integración de les artes, dende la prespetiva del arquitectu, que establez comu orden primero la arquitectura y que considera que ésta debe integrar a les otres dos, escultura y pintura. Ye’l predominiu del esquematismu.

Vamos ver agora algunes de les sos grandes obres.
La Caxa Asturiana de Previsión Social, proyectada’n 1934 y acabada’n 1942 ye la primera obra sinificativa, de estilu racionalista. Un edificiu, qu’en realidá son dos, y que ye una modernidá pol purismu y la esencia de les formes, naquel momentu.Aquí atópase tamién el mural de la Mina y el Mar, tan sólidu y grandiosu comu tolos suyos. Al marxen de les munches intervenciones que fizo’n edificios históricos, les obres más destacáes son: na decada los 40, el mercáu de Compostela y un hotel en Madríd; nos 50 el pabellón español na Bienal de Venecia, una catedral n’Australia y les collaboraciones nos saltos de Salime y Belmonte; nos 60, la central ellétrica de Proaza, la sede de Hidroellétrica n’Uviéu y el Colexu Mayor América; y nos 70, intervenciones na Central Térmica de Aboño y na de Tanes.

El edificiu d’Hidroelléctrica del Cantábricu, n’Uviéu, encargaron-ylu cuandu taba’n Nueva York. Ellí taba’n candeleru, recién estrenáu, el conceutu de muru cortina y aplicólu por primera vegada n’España. Trátase d’un rascacielos a la americana, retranqueáu n’altura y planta pa axustase a les llimitaciones de les ordenances, lo que-y permite xugar tamién coles mases rompiendo col monolitismu imperante pa da-yos mayor dinamismu y personalidá.

Na Central de Proaza, recurre a la escenografía egipcia (frutu de los sos munchos viaxes) pa magnificar la entrada al tunel que descendía a gran profundidá hasta la sala máquines. Lo qu’en realidá son dos chimenees de ventilación, convierténse en dos pilonos exipcios al grabar nellos 2 figures alusives al tema de la energxía elléctrica. Prometeo col Fueu, que simboliza la llume y el calor, y Atlas sosteniendo l’Universu, como símbolu de la fuercia y el movimientu. Dientru, otros cinco grandes murales completen la magna obra.

La Presa de Tanes ye un casu distintu, ya que taba escavada’n roca viva. Asi que lo que fizo fue revestir la bóveda y dexar los paramentos laterales vistos, recuadrándolos con las pilastres que soporten el puente guía y que tan cubiertes con aceru inosidable. Emplega muncho los colores vivos nes pintures murales, a fin d’aliviar la sensación de pesadez y opresión soterránea

Na Fábrica d’Aboñu, lo que fizo foi tapar los llaberintos mecánicos y funcionales, decorándolos y revistiéndolos con una serie de planches de color que contrasten col entornu. Comu na mayoría de los casos, intervino tamién nes dependencies auxiliares: oficines, despachos de los inxenieros, sales de reuniones…

Dientru destos espacios interiores, ye tamién guapu el refuxu circular que fexo na Central de Salime. Con material absorbente de ruiu creó una burbuxa que permite aislase..Y ye nesta central tamién onde tá la so obra maestra escultórica, los relieves en hormigón apiconáo. Anque formen conxuntu tan separtáos ente si ; el tamañu y la testura faenlos monumentales, a xuegu col paisaxe que rodea la central. El tema ya la costrucción de la central y el ciclu que sigue l’agua pa faese enerxía.

Comu vimos, la so obra ye exemplu d’universalidad y dominiu de les disciplines artístiques.Vamos terminar cola estrofa final d’un sonetu que-y dedicara el poeta Luis López Anglada y que resume la so inmensa calidá y humanidá, la so capacidá titánica de creación:

"Cuando Joaquin Vaquero pinta,
su mano alcanza todos los horizontes.
Si blandiera una lanza, Roma se le rindiera con todas sus centurias.
Es un dios, lo aseguro; dios jovial y moderno,
que eligío ser pintor por lo de ser eterno
y que nació de Júpiter, cuando una vez fue a Asturias"

Pilar Sánchez Vicente


 

Contador Estadistiques