“L’asturianu recupérase, cuando na segunda encuesta atascábase”

|
Francisco José Llera Ramo y Xosé Antón González Riaño presentación encuesta

Conclusiones principales de la III Encuesta Sociollingüística d’Asturies, fecha por Francisco José Llera Ramo.

“El mensaxe principal ye que nesta perspeutiva temporal de 25-15 años –en referencia a los dos estudios previos, fechos nel 1991 y 2001–, el datu más relevante de la encuesta ye que l’asturianu recúperase. Asina como na segunda falamos de que l’asturianu s’atascaba, güei podemos falar que l’asturianu recupérase”, aseguró’l el caderalgu de Ciencia Política de la Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU) y direutor del Euskobarómetru na presentación de los datos definitivos de la encuesta na ponencia qu’inauguraba les XXXVI Xornes Internacionales d’Estudiu qu’entama l’Academia de la Llingua Asturiana (ALLA) estos díes na Facultá de Filosofía y Lletres. Éstes son les conclusiones más destacaes:

  1. Caltiénse’l consensu mayoritariu sobre la identidá llingüística asturiana: pal 65 por cientu la llingua vernácula d’Asturies ye l’asturianu/bable/llingua asturiana.
  2. La mayoría equipara la llingua vernácula al restu de llingües reconocíes n’España: el 53 por cientu nun dulda en que la so llingua ye igual que les demás, sicasí, el retroceso en 15 años ye de 18 puntos.
  3. Demanda casi unánime d’un tratu del asturianu equiparable al restu de llingües del Estáu: 8 de cada 10 sofítenlo, mesma cifra qu’hai 15 años.
  4. Desapaición progresiva y casi total del estigma llingüísticu ente los asturianos: 9 de cada 10 refuga la idea de qu’espresase n’asturianu sía falar mal y en castellanu, bien.
  5. Hai más falantes y más alfabetizaos: pasamos d’un 12 por cientu de falantes alfabetizaos nel 1983 a un 62 por cientu de falantes, de los que más de la metá tán alfabetizaos (38 por cientu). El nivel de falantes potenciales pasa del 40 por cientu al 90 por cientu anguaño, con un incrementu de 8 puntos na década última.
  6. Avanza con fuercia l’alfabetización: el 45 por cientu de los mayores de 16 años estudió personalmente asturianu o tien nel so entornu inmediatu fíos (11 por cientu), familiares (12 por cientu) o amigos (10 por cientu) que lo fixeron. Xubi nel so conxuntu en 11 puntos.
  7. La perceición d’estabilidá del asturianu faláu como llingua vehicular: el 11 por cientu prefier lleer n’asturianu, un 22 por cientu indistintamente n’asturianu o en castellanu y un 60 por cientu namái en castellanu, lo que Llera Ramo considera un avance cualitativu. El 37 por cientu diz falar n’asturianu con más comodidá, el 34 por cientu indistintamente n’asturianu o en castellanu, y un 27 por cientu en castellanu.
  8. Avance nidiu del asturianu como llingua pa la rellación social: anque’l castellanu sigue siendo preferente, ente’l 40 y el 56 por cientu, hai una avance del asturianu nesi sen.
  9. Recuperación interxeneracional: el 54 por cientu tien l’asturianu o indistintamente l’asturianu y el castellanu como llingua infantil, 13 puntos más qu’hai 15 años, frente al 42 que dixo tener el castellanu.
  10. Moderada recuperación del optimismu sobre’l futuru inciertu del asturianu: el 50 por cientu considera que l’asturianu va falase paecío nos diez años próximos, por un 10 por cientu que cree que más y un 30 por cientu que menos.
  11. Líxera polarización de la definición billingüe de la comunidá asturiana: el 34 por cientu considera l’asturianu y el castellanu llingües propies d’Asturies, por un 36 por cientu del asturianu y un 29 por cientu del castellanu.
  12. Caltiénse estable la preferencia por un horizonte billingüe p’Asturies: un 49 por cientu aspira a un billingüismu equilibráu, mesmu porcentaxe qu’hai 15 años, con un 28 por cientu que quier un usu sesgáu hacia’l predominiu del castellanu y un 10 por cientu del asturianu. Mentes, un 11 por cientu quier un monollingüismu asturianu.
  13. La mayoría, predispuesta a que los sos fíos deprendan asturiano: a un 51 por cientu gustaría-y, frente a un 19 que refuga esta posibilidá.
  14. Cambia la demanda sobre la presencia del asturianu nos medios impresos: ye d’un 45 por cientu, lo que supón un retrocesu de 11 puntos en comparanza con hai 15 años.
  15. Demanda d’una ufierta más variada na TPA: 4 de cada 10 siguen la programación n’asturianu. Un 58 por cientu considera que los programes n’asturianu deberíen tener una temática más amplia, con espacios informativos, deportes o magacines.
  16. La mayoría cuestiona les limitaciones de la política llingüística autonómica: el 64 por cientu considera que l’Alministración fai poco (27 por cientu), pueden facer más (23 por cientu) o nun faen nada (14 por cientu). Un 24 por cientu nun tien opinión, y un 12 por cientu confórmase colo qu’hai.
  17. Los asturianos siguen apostando pola normalización del asturianu: un 57 por cientu sigue apostando pol asturianu común o normalizáu, pero respetando a les variantes y l’artificialidá.
  18. La sociedá asturiana defiende un equilibriu ente lo que demanden de forma creciente polítiques más actives de recuperación llingüística y los que se conformen con que se satisfaga la voluntariedá: un 48 por cientu demanda polítiques más actives de recuperación llingüística, un 36 por cientu confórmase con que pueda deprendelu’l que quiera quiera, déxalu a la so propia inercia (12 por cientu) o abandonalu (1 por cientu).
  19. Apoyu casi unánime a la presencia del asturianu nes escueles: el 91 por cientu apóyalo, 3 puntos más qu’hai 15 años, yá sía como asignatura optativa (70 por cientu) o como una asignatura más (21 por cientu).
  20. Refuérciase la demanda del asturianu como llingua vehicular na enseñanza: al 52 por cientu gustaría-yos que l’asturianu fora vehicular, con más o menos intensidá, 4 puntos más qu’hai 15 años.
  21. Los asturianos siguen apostando mayoritariamente pola oficialidá del asturianu: el 53 por cientu quier la oficialidá, 7 puntos menos qu’hai 15 años que Llera Ramo rellaciona con “una resignación a dalgo que ven como imposible”. El 25 por cientu ye contrariu y el 20 por cientu, indiferente. L’electoráu de tolos partíos sofiten la oficialidá.

Na semeya, Llera Ramo y Xosé Antón González Riaño, presidente de l'ALLA, na presentación de los datos.

Contador Estadistiques