Espaciu y Tiempu de la Llingua Asturiana

María Xosefa Canellada

María Xosefa Canellada
Nacimientu: 
1913
Muerte: 
1995
Obres disponibles: 

Nació nel Infiestu, Piloña en 1913. Estudió Filosofía y Lletres na Universidá de Madrid y doctoróse en Filoloxía Románica con premiu estraordinariu. Fue profesora ayudante de la so especialidá na universidá madrileña, profesora especial de Provenzal Antiguo na de Salamanca y de Fonética na New York University in Spain. Trabayó como redactora principal del Diccionario Manual de la Real Academia Española; fue collaboradora del Conseyu Superior d’Investigaciones Científiques; investigadora de la sección de Filoloxía del Colexu de México y trabayó nel Seminariu “Menéndez Pidal” y nel Institutu de Cultura Hispánica.

 

María Xosefa Canellada ye la filóloga asturiana más importante d’esti sieglu. Esperta en dialectoloxía y fonética, el so maxisteriu tevo un fondu caláu na xeneración d’universitarios qu’a primeros de los años 70 s’empezaron a interesar, de mano, pol estudiu y pocu depués pola revitalización de la llingua asturiana, dando fechu a la fundación de Conceyu Bable en 1975. Nel añu de 1981 constitúise l’Academia de la Llingua Asturiana y la llingüista piloñesa pasa a ocupar ún de los sitios d’honor de la nueva institución. Cola Academia va collaborar dende entós y hasta los sos últimos años de vida cola publicación de diversos trabayos filolóxicos na revista Lletres asturianes. A diferencia d’otros filólogos de la so xeneración como Emilio Alarcos y Jesús Neira, Canellada siempre manifestó’l so apoyu a la normalización del asturiano y en dellos de los sos últimos trabayos amuesa interesantes esmoliciones sobre asuntos como la confección d’un estándar pa la llingua asturiana, la so entonación o les sos posibilidaes de cara a la traducción d’otres llingües.

 

Ente los sos estudios filolóxicos relacionaos col asturiano resalta: El bable de Cabranes (1944). Otres obres  de Canellada que tienen por asuntu la llingua y la cultura asturianes son: Cuentos populares asturianos (1978) y Leyendas, cuentos y tradiciones (1983).

 

Como narradora n’asturiano ye autora de dos obres: Montesín (1980) —como señala l’estudiosu Antón García: “el primer relatu asturianu destináu a un públicu xuvenil”— y de María, Mariantia y yo (1990).

 

Falleció en Madrid en 1995. En Santolaya de Cabranes recibió meses depués un homenaxe popular a títulu póstumu.

Noticies
Deprendi Asturianu
La Llingua Asturiana
Archivu oral
Proyectu Caveda y Nava
Coneyería d'Educación y Cultura
Espaciu y Tiempu de la Llingua Asturiana
--Araz.net, © 2010. Tolos derechos reservaos.
Contador Estadistiques