Espaciu y Tiempu de la Llingua Asturiana

Fabriciano González García. "Fabricio"

Fabriciano González, “Fabricio”, nació en Xixón el 27 de marzu de 1868. Estudió nel Colexu Xovellanos y n’Institutu Asturianu, graduándose como bachiller en 1885. El mesmu añu aprueba na Normal los esámenes pa “maestru de primera enseñanza incompleta”. Exerció la docencia na escuela de Cabueñes, el colexu xixonés de Benito Conde y n’Uviéu, dándo–yos clases particulares a los fíos del marqués de Canillejas, al tiempu qu’estudiaba la carrera de Derecho, onde tuvo de profesor a Leopoldo Alas “Clarín”.

   Empieza a collaborar na prensa y escribe poesíes, tantu n’asturiano como en castellano, autos sacramentales, zarzueles... Gastó delles veces el seudónimu de “Miranda”.

   En 1898, de la que yera redactor xefe del periódicu xixonés El Comercio, obtién el cargu de Secretariu del Ayuntamientu de Llaviana, onde diba vivir hasta la xubilación. D’aquella, en palabres del propiu Fabricio escribía “una tonelada de poesíes, artículos y cuentos en prosa”.

   Cronista oficial de Xixón dende 1943 hasta que morrió en 1950, escribió abondos artículos na prensa sobre cultura y hestoria playa, recuerdos, personaxes (bona parte d’ellos dedicaos al prócer Xovellanos),...

   Fue Fabricio activu promotor d’una autonomía asturiana dende les páxines d’El Regionalista Astur, fundáu por él mesmu en 1919, y del selmanariu rexonalista Asturias (1934). La idea d’autonomía que defendía Fabricio yera bien amplia, y non sólo de les rexones sino tamién de los ayuntamientos, pa los que pidía independencia fiscal y municipalización total de los servicios.

   De Fabricio y otros pocos interesaos del Institutu Asturianu naz tamién en 1919 la idea de crear en Xixón una “Academia Asturiana de Artes y Letras” colos oxetivos de “difusión y conservación de un Diccionario y de una Gramática bables y la creación de un teatro regional”. Esta Academia, pola que tanto puxó Fabricio nun llegó a furrular nunca como elli esperaba.

   Fabricio defendió tamién como naide la personalidá de la llingua asturiana, quexándose yá nuna serie d’artículos publicaos en 1926 n’El Comercio de la galbana endémica de los asturianos y de que fuere precisamente na Universidá d’Uviéu onde’l bable atopare más detractores.

   Traduxo Fabricio al asturiano a autores como Campoamor, Heine, Curros Enríquez o Teócrito. Escribió una bona riestra d’obres teatrales que se representaron pero que nun llegaron a publicase. Poemes suyos hailos asgaya per publicaciones periódiques rexonales y d’Hispoanoemérica, davezu col títulu común de “Asturianaes”.

   De la so obra poética, namás se publicó en formatu llibru el volume Munchu güeyu con la xente de casa (1925, reeditáu en 1999 por vtp), que contién un cientu de sonetos onde l’autor fai la semeya de toa mena de persones, más o menos conocíes, incluyíu él mesmu (v. Antoloxía”) y el monólogu en prosa “Un alcalde de montera”.

   N’abril de 1987 publicó l’IDEA una antoloxía de Fabriciano González, col títulu xenéricu de Poesías asturianas, con un documentáu estudiu introductoriu de Luciano Castañón (muertu dos meses anantes), onde amás d’una esbilla de lo meyor de Munchu güeyu…  ufiértense más de cien poemes sueltos de los publicaos nos periódicos.

Noticies
Deprendi Asturianu
La Llingua Asturiana
Archivu oral
Proyectu Caveda y Nava
Coneyería d'Educación y Cultura
Espaciu y Tiempu de la Llingua Asturiana
--Araz.net, © 2010. Tolos derechos reservaos.
Contador Estadistiques