Canal Blogues

Pluma de Santa Teresa (y II)

El blog de Xuan Xosé - fai 5 hores 27 min
El 30/05/16. Na nuestra terraza.

Pluma de Santa Teresa (Epiphyllum x hybridus, Epiphyllum x ackermannii, Epiphyllum truncatum).



Categoríes: Canal Blogues

El Festival N'Alcordanza enllena de música los llocales de Xixón

Falar y lleer - fai 13 hores 12 min
  • El certame en recuerdu d'Ígor Medio y Carlos Redondo va celebrase'l vienres y el sábadu.
Esti miércoles presentóse nel Café Trisquel la novena edición del Festival N'Alcordanza, que coincide col décimu cabudañu del tráxicu accidente de tráficu que finó cola vida de los dos músicos asturianos en San Xuan cuando diben de Tresona a Catalunya a tocar con Felpeyu. Ruma Barbero, David Cantalejo, Boni Pérez y Rubén Ardura, organizadores del eventu, encargáronse d'ufrir tolos detalles d'un certame col que la música asturiana nun quier dexar nel escaezu la memoria de los mui queríos Medio y Redondo.Los conciertos d'esta edición son los siguientes:
  • Vienres 24 de xunu: ¿Aú? (20 hores, Toma 3) y Medication/2, Black Horde y Lombardi (22 hores, Morrison).
  • Sábadu 25 de xunu: El Tamar & Jerónimo Granda (13 hores, Plaza Doze); Herbamora (14.30 hores, Canteli); Tuenda y Felpeyu (16 hores, La Vida Alegre); Les Barbares Barbus y Vrienden (18 hores, Trisquel); Luis Núñez y Los Folgazanes, Fredi FFM y Seesounds (20 hores, El Patio la Favorita); y Keep Karma, Sangrientos, Radio Fox y Blue Dog Avenue (00 hores, Savoy).
Fonte: Asturies.com
    Categoríes: Canal Blogues

    Lon (Camaleñu) - Picu H.onfría - Canal de San Carlos

    Camudando'l camín - 24 Xunu, 2016
    5 de Xunu de 2016

    Track: Lon (Camaleñu) - Picu H.onfría - Canal de San Carlos


    Madrugón de traca, pa tirar al nuesu destín de ruta: Lón en Camaleñu. L'averamientu hasta esti pueblín ye llargu y fai que dellos collacios del grupu prefieran pasar la nueche d'hostal o furgona na redolada.

    Los probes saldremos pela autovía'l Cantábricu hasta Unquera, pa salir direción Panes, pasando enantes pelos pueblos de Buelles y el Mazu. De Panes garraremos la N-621, que nos llevará pol desfiladeru del ríu Deva, y que personalmente fadráme conocer pueblos astures como Rumenes y a partir d'Urdón pasaremos per La Hermida, Lebeña, Tama y Potes onde unos 5 km pela Ca-185 dexaránmos nel crucie hacia Lon.

    Semeya de grupu nel pueblín de Lon (505 m)
    Ellí teníemos encargáu l'almuerzu y prestó muncho llegar a mesa puesta, poder tomar un cafetín, zumu y bizcochu pa salir con fuercia a una ruta, que tuvi preparando dellos díes y de la que tenía munches esperances.

    Esperances, mediu tronzaes por mor de l'amenaza de truena pa la tardi. Nun ye que seya, nin muncho menos, cagón pa estes coses, pero yeremos un bon garrapiellu y tenía cero ganes de movides d'aparatu llétricu enmediu de los Picos.

    Partimos de Lon con un llargu tramu d'averamientu per pista hacia la Picota
    Preparaos y mentalizaos salimos pel pueblu p'arriba, pocu más y gánase 100 m de desnivel de la parte baxa a l'alta, metíendonos nuna borrina fonda, que per un llau ye positiva por mor de nun ver tolo que quedaría per delantre y por dir fresquín pero per otru llau, pues nun sé, faite agachar les oreyes y tirar y tirar pela pista ensín mayores ambiciones ni entretenimientos visuales.

    Dicir que la pista ye bien llarga y pindia, hasta aportar a la Picota, colláu onde axuntaríase'l camín de xubida col de baxada. Nesti puntu, crucie de caminos tendremos que garrar la pista que sal de frente con tendencia a la mandrecha pa llueu tornar a la manzorga per Andalubia, durante otros 200 m de desnivel hasta un llugar de praos que ye la Cotera d'Hoyu Moru.

    Dexámonos al fin de pistes y garramos senderu hacia la claridá del día en Pandiellos.
    Ellí, entamará un senderu clásicu de Los Picos, ya qu'anque nun veamos res, albidramos que tamos garrando un espolón, pel que vamos dando envueltes y más envueltes hasta salir a la parte alta d'ésti, alcontrándonos colos primeros impresionantes parés calizos frente nueso.

    Esti espolón pertenez a la parte baxa de los Picos Pandiellos, a los qu'accederemos pela canal de los Tornos, demientres vamos dexando atrás un ablucante mar de ñubes. Estos momentos, sólo algámense nos Picos, sufriendo, sudando y superando desnivel... pero la recompensa ye maraviyosa.

    Con vistes a les grandes cotes del Oriental averámonos hacia la canal de H.onfría
    Magar d'un momentu d'esos zen con vistes hacia la Silla'l Caballu, Grah.ales, Rasa la Inagotable... bordiaremos per un guapu camín mineru, los picos de la Pelá y Sebéi, averándonos hacia'l barrancu de la riega las Blancas, que ñaz cerca del entamu de la canal de H.onfría.

    Enantes de garrar la canal, pararemos unos minutinos a descansar a la solombra, ya que llevamos casi 3 hores pindies hores de camín y agora vien l'apretón final. Col afoguín del sol pegando fuerte, garramos H.onfría alantre, entamando pela mandrecha'l ñeveru que baxa, con una pequeña trepada al llateral drechu de la canal.

    Metémos-y puxu a la pindia Canal de H.onfría
    Llueu avanzaremos per tarrén pindiu de yerba y peña, siendo esti tramu el más abegosu de caleyar, hasta salir penriba del ñeveru. La canal ye guapa enforma, anque dellos miembros del grupu, nun tean pa dicir lo mesmu, yo voi esfrutando a tope.

    Les vistes son una pasada y por momentos esti macizu oriental, tan escaecíu por mor de la minería qu'esanició los sos raigaños, namórame pasu ente pasu, pasando de pedreres a collaínos de yerba preciosos, llibrando como meyor podemos los fondos y pindios ñeveros.

    Salimos a la parte alta encumando la h.orcada H.onfría (1980 m)
    Magar d'hora y media de llucha saldremos a la parte alta de la canal de H.onfría, teniendo'l caberu problema nun pindiu ñeveru que decimos afrontar per un canalizu, con traviesa de ñeveru y pequeñu trepe per roca descompuesta que faínos salir a una rampla hacia los 1980 m de la H.orcada H.onfría.

    A la fín, tamos nel oxetivu del día, la H.orcada H.onfría, onde debíamos tomar decisiones sobre como siguir el restu de la ruta, ya que l'amenaza de tormenta llétrica nun mos presta res precísamente, alcordando de xubir el Picu H.onfría y dar por suficiente'l númberu d'ascensiones.

    Ascensu al Picu H.onfría per tarrén de terraces y arista final
    D'esti xeitu, dexamos les mochiles na h.orcada, quedándose Ana y Charly nella, al tener problemes físicos, demientres los demás, ponémonos a bordiar el paré vertical del Picu H.onfría que cae sobre la h.orcada col envís de garrar un tarrén más afayaizu pel qu'ascender de terracina en terracina.

    Cume nel Picu H.onfría de 2065 m
    Ensin poner mayor dificultá, qu'aidase de les manes en dalgún puntu, superamos pasu a pasu ganando una guapa arista qu'aportarános a los 2065 m d'esti aéreu cumal, dende'l cual tenemos vistes privilexaes del San Carlos y el Samelar.

    Xintando cola calma na H.orcada H.onfría
    Tamién tendremos vistes del vecín Altu Los Novillos, el cual déxanos claro que nun tien pasu pente'l H.onfría y él, cortándose l'avance en dos fondes h.orcaes, con una aguya enmediu, el Castillín. Baxaremos pues, hasta la h.orcada de nuevu, onde decidimos xintar con calma y faigo una escapada "rápida" canal abaxo a la gueta d'un accesu al Altu Los Novillos.

    Y quien diz rápida, diz casi una hora n'algamar esti cumal, ya que descendimos Richar y yo, ñeveru abaxo hasta que topamos una traviesa clara que dexábanos nun terracéu amestáu de peña y yerba, hasta dar de frente con una vira caliza que paecía dexanos nel cumal.

    Xubida pelín espuesta al Altu Los Novillos
    Y dexar, dexónos nel cumal, pero hai que dicir que tuvo dalgún pasín espuestu, asína que munchu güeyu si pretendéis siguir esta ruta p'algamar el cumal, ya que lo que paez cenciello, va tornándose en trepes pindios, acabando con una llambria con muncha piedra suelto a mou d'escupidera... lo dicho sollertes.

    Saliendo de la vira, caminamos hasta'l cumal de 2032 m del Altu Los Novillos, el cual danos unes vistes asemeyaes al H.onfría, pero con una ascensión más picante. Anque pa picante la trepada per roca podre hasta'l pequeñu cumal norte que fice, col envís de comprobar cual yera más altu, quedandome como taba ya que diome cotes mui asemeyaes... asína que nun xubáis que nun paga la pena.

    Cume nel Altu Los Novillos (2032 m)
    Con 25 min d'actividá trepadora entamamos el descensu del Altu Los Novillos, llevándonos otru tanto, pero descendiendo un pelín más al sur, con destrepes cenciellos, lloñe de la vira pindia que garraremos pa xubir, poro encamiéntovos a usar el track de baxada pa encumar esti cumal y por supuestu si venis dende la canal de H.onfría con intención de doblete, facer esti primeru, ya que l'ascensu del ñeveru per segunda vegada hasta la h.orcada fízose duro.

    Descensu increyiblemente divertíu hacia la Canal de San Carlos
    Col grupu xunío y les ñubes paeciendo aguantar ensin tronar penriba de la Morra Llechugales, dedicimos que ye bona hora pa baxar, tirando ñeveru abaxo a la gueta de la Canal de San Carlos, siendo esti tramu d'enllaz una pasada de divertida esquiando pela ñeve coles botes o simplemente baxando corriendo.

    Magar d'esti primer tramu de descensu de H.onfría cenciello, tendremos un pequeñu destrepe nun escalón que tan sólo tiene de dificultá alcontrar bien el pasu y ya taremos empobinaos a travesar un ñeverín pindiu hasta'l marcáu senderu de la canal de San Carlos.

    Enllazamos cola llarguísima Canal de San Carlos
    Nesti traviesu del ñeveru tendremos un par de resbariones, asína que debemos siempre dir atentos a lo que tamos y llueu ya cuando'l ñeveru faise más tendíu, aprovechamos pa descender esnalando hasta'l so final, cuando empatamos col senderu casi en tarrén de yerba llibrando tola enorme pedrera.

    Tengo que dicir, que la Canal de San Carlos, ye una auténtica preciosidá, l'exemplu perfeutu de canal de Los Picos, llarga, reuta y abierta, con amplies fasteres de prau, enorme pedreres cayendo de H.onfría o Samelar y a lo lloñe, mui a lo lloñe, el collaú de San Carlos... inalcanzable dafechu.

    Damos por finalizada la canal de San Carlos na mayada de Truyedes
    Aportaremos a la guapa mayada de Truyedes y nun pueu facer otra cosa que mirar p'arriba, pa les ñubes ya que paece que llibraremos y pal colláu San Carlos casi nun puntu infinitu... qu'exerciciu de paciencia son estes canales de los Picos.

    Paciencia, la que tuvimos que tener pa descender pel llarguísimu camín de los puertos de Potes hasta la Picota. Con calma, calor y muncha paciencia, fuimos baxando pista tres pista, travesando primeru la riega Cocildún y más tarde'l ríu Mancorbu como puntos d'interés, hasta dar col mayáu de Osmelián que nun ascensu infumable dexónos na Picota.

    Llarguísimu descensu hasta Lon per pistes pente viesques precioses
    Tengo que dicir que'l paisaxe yera preciosu, pistes de bon andar pente viesques autótones onde los rebollos crecíen como si fueren felechos... yera increyible tanto verdor y viesca sano, pero les hores pesaben y los kilómetros tamién.

    Na Picota, decidimos probar suerte con una pista que paecía dar menos vuelta y descender más direuta hacia Lon y acertamos aportando al pueblu magar de 9 hores y 40 min nos que percorrimos un total de 19 km con un desnivel acumuláu positivu de casi 2100 m.

    En resume... si queréis tornar a namoraros d'esti macizu y escaecer un pocu'l so pasáu mineru... el verdor de los praos y el gris calizu espéravos dende les Asturies de Santiyana.

    Camudando'l Camín nel Altu Los Novillos
    Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

    Iniciativa presenta en Gipuzkoa'l so programa de radiu y 'Alderiques d'Asturies'

    Falar y lleer - 24 Xunu, 2016
    Cartelu  d'Hitzargiak
       Inaciu Galán, presidente d'Iniciativa pol Asturianu, participa esti vienres nel alcuentru européu Hitzargiak que se desendolca n'Hernani. Va encargase de presentar los proyeutos 'Iniciativa pol Asturianu nes ondes' y 'Alderiques d'Asturies', catalogaos como "bones práutiques llingüístiques" pola organización.  Dende ayeri y hasta güei, baxo'l lema 'Llingües que s'allumen unes a otres' dientro de les actividaes por mor de la Capitalidá Europea de la Cultura 2016 de Donostia, representantes de delles entidaes van compartir actividaes entamaes en defensa y promoción de llingües europees amenazaes, activándose asina rellaciones, collaboraciones y sinerxes ente los participantes per aciu numberoses presentaciones y actividaes. Galán va participar en concreto na mesa redonda 'Medios de comunicación, ayudantes na construcción de sociedaes multillingües', prevista pa les 15 hores.  Nella presentará la situación del asturianu y los proyectos nos que ta implicada Iniciativa pol Asturianu: el so programa de radio Iniciativa pol Asturianu nes ondes, dirixíu por Samuel Gradín, y el proyectu 'Alderiques d’Asturies', que se realiza en collaboración con Gomeru Producciones, s'emite en MuyMuy Televisión y ye'l primer programa de televisión100 por cien n’asturianu.  N'Hitzargiak van mostrase más de 70 bones práutiques, d'un total de 12 estaos y 24 llingües. Iniciativa pol Asturianu califica esti alcuentru “como una oportunidá inmeyorable p'aprender d'otres comunidaes llingüístiques, asina como pa compartir lo bono que dende la sociedá civil podamos tar faciendo n’Asturies nesti ámbitu”.                      Fonte: asturies.com
    Categoríes: Canal Blogues

    La Escuela de Doblaje de Asturias convocó la 3ª promoción del C.I.D.

    Hace una semana ha sido abierta la convocatoria para la inscripción de alumnos/as en la tercera promoción del Curso Integral de Doblaje (C.I.D.), único de su clase en Asturias. La información sobre el curso puede encontrarse en la web de la Escuela de Doblaje de Asturias o en su microsite de eldoblaje.com . Al tiempo que […]
    Categoríes: Canal Blogues

    Pluma de Santa Teresa

    El blog de Xuan Xosé - 24 Xunu, 2016
    El 30/05/16. Na nuestra terraza.

    Pluma de Santa Teresa (Epiphyllum x hybridus, Epiphyllum x ackermannii, Epiphyllum truncatum).







    Categoríes: Canal Blogues

    El continente ta aislláu

    Trabayu de Campu - 24 Xunu, 2016

    Gran BretañaBueno, pues cumplióse la que, al dicir de tolos sabios de Grecia que son munchos más de siete, yera la peor de les pesadielles europées: los ingleses (Gran Bretaña, yá sé) saliéronse de la llamada Unión Europea. Agora vendrán los análisis del acontecimientu. Les causes polítiques, económiques… Les consecuencies que too ello va a tener. Y esos más de siete sabios algamarán unes conclusiones que, al mio paecer, naide ta en disposición d’aldovinar nesti momentu. Ver, veremos, que dicen que dixo’l ciegu.

    Un, que nun se tien por sabiu de Grecia, nin siquier por sabiu a seques, camienta que son munches y variaes les causes poles que se produxo el Brexit (hai que ver con qué facilidá nos apropiamos de los “pallabros” foriatos).Ye más, cuasi cualquier inglés (yá sé…) debe tener les suyes y non siempre compartíes por otros que votaron lo mésmo. Pero, con toles simplificaciones qu’esto conlleva, a min ocúrrenseme dos causes fonderes que paso a esponer: La primera ye la que da títulu a esti pequeñu comentariu, y que nun ye otra qu’esi carauter inglés aisllacionista, independiente, endogámicu, arguyosu o como diaños queramos llamalu. El chiste que lu define, más vieyu que la tos, vien recoyíu nesa noticia que daben los periódicos ingleses d’una gran tempestá nel Canal de la Mancha y que titulaben: “Tempestá nel Canal, el Continente ta aislláu”. Nun yeren ellos los que taben aisllaos, yéremos el restu d’Europa. Sin embargu, el fechu ciertu ye que naide los obligó a entrar na Comunidá Europea, ficiéronlo ellos porque-yos dio pola gana, porque tal paez que los teníemos ellí obligaos. Que lo pensaren primero. Pero bueno, la verdá ye qu’ellos taben pero nun taben: Nesto sí, nel euru non, con pexiguerines y pañinos calientes, porque nun vaya a ser que perdamos la nuestra idiosincrasia y nos quiten el Té de les cinco.

    Y la otra causa, al mio modestu talantar, ye que cuando los ingleses (etc.) entraron a formar parte de la ComunidáBandera europa Económica Europea, aquello yera un Club de Señores. Yeren los paises europeos fundadores: Francia, Bélxica, Italia, Luxemburgo, los Paises Baxos y Alemania, más los nuevos: Dinamarca, Irlanda y Reinu Xuníu. El Club de los Nueve. Ellí podía dise con bombín y monóculu y xugar al criquet. Pero, claro, lo d’agora ye otra cosa. Compartir sigles y espaciu con paises probes, como Rumania, Bulgaria, Grecia… eso ye demasiao. Sobre too, porque hai que compartir riqueza y … fronteres. Cualquier día preséntensenos a la hora del Té unos cuantos rumanos o búlgaros, y fastidiáronnos la dixestión. Hai un fondu de racismu, d’insolidaridá, de mieu a perder “lo nuestro” ensin nada a cambiu na decisión de salise d’esti Club, que ya dexó de ser de “señores”.

    En fin, si se quieren dir, que se vayan. Agora, que si llueu nun-yos van les coses bien, que nun traten de volver a picar a la puerta del restu d’Europa. Que sigan tocando el “Dios salve a la Reina”, que nosotros siguiremos col “Himnu a l’allegría” del divinu sordu Beethoven. Tovía hai clases.

    Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

    'Naguamos pe la anistía, llibertaes y autonomía', 40 años de la primer manifestación asturianista

    Falar y lleer - 24 Xunu, 2016

    Tuvo llugar en Xixón el 22 de xunu del 1976 entamada por Conceyu Bable baxo'l lema'Bable a la escuela y autonomía rexonal'. Salió del paséu de Begoña y axuntó a miles de persones (6.000 según 'Triunfo') pese al agua que cayó al iniciu de la marcha.La revista semanal 'Triunfo', una referencia nel campu políticu y cultural de la prensa española de la dómina, recoyía una crónica de la mesma na que dicía que "la organización corrió a cargu del grupu Conceyu Bable y a ella asociáronse una serie d'entidaes cíviques –sobre manera les Asociaciones de Vecinos dePumarínRocesLa Calzada Nuevu Xixón–, asina como Coordinación Democrática Asturiana y otros grupos políticos non encuadraos nella". La Coordinación Democrática yera'l principal grupu de la oposición democrática na que s'integrabenPSOE, PCE, PSP, CCOO o MC, ente otros munchos grupos.El testu recuerda que'l Gobiernu Civil tardó en dar el permisu a la manifestación, que foi la primera llegal que se celebró n'Asturies tres de la muerte del dictador, pero que finalmente aplicó "el decretu nuevu sobre derechu de reunión"."La xente comenzó a concentrase nel paséu de Begoña hacia les siete y media de la tarde. Munches banderes azules d'Asturies, mil banderines, más de cuarenta pancartes qu'espresaben les reivindicaciones básiques ('Naguamos pe la anistía, llibertaes y autonomía'), y les específiques del problema llingüísticu y los barrios ('Falái bable', 'Apautámonos co la cultura rexonal, pero nun hay escueles'). Otres referíense a la situación socioeconómica de les materies primes: 'El petróleu de Ribasella, d'Asturies autónoma'", rellataba la crónica.L'Asturies Patria Querida, que l'autor defín como l'himnu tanto de los borrachos como de los fuelguistes, y los glayíos de 'Autonomía' y 'Puxa Asturies' foron la banda sonora de la marcha, que percorrió la cai Corrida en direición a la Plaza Mayor. Nella lleóse un escritu nel que se demandaba la necesidá de "devolver la llingua asturiana al pueblu", asina como'l control de los recursos económicos asturianos y a la llibertá d'aición de les asociaciones cíviques nun momentu nel que la de La Calzada taba zarrada por orde gubernativa.La marcha disolvióse ente glayíos de 'Anistia' y 'Puxa Asturies Llibre'. Fonte: Asturies.com
    Categoríes: Canal Blogues

    Güei, en LA NUEVA ESPAÑA

    El blog de Xuan Xosé - 24 Xunu, 2016
    (Trescribo, como davezu, los primeros párrafos.)
    Tiemble después de reír (o viceversa)Un consejo: no hagan mucho caso a las promesas electorales24.06.2016 | 03:58Tiemble después de reír (o vicever sa)Xuan Xose Sánchez Vicente El domingo estaremos votando. Ya sabe las fundamentales: la primera, deberíamos votar por nuestros intereses, no por nuestras simpatías o antipatías; esto es, no votamos a ninguno de los candidatos o partidos, sino a nosotros mismos. La segunda, es posible que nuestro voto acabe delegado en alguien a quien no hemos votado: es casi inevitable; es más, es fácil que acabe delegado en alguien a quien nunca votaríamos. De modo que, ahora, a las motivaciones habituales del sufragio ha de sumarse otra: para qué lo utilizará aquel a quien se lo demos.Por lo demás, no hagan mucho caso a las promesas electorales. En materia económica constituyen casi todas mentiras o palabras-cebo, articuladas para pescar incautos. Así, nadie va a crear empleo, y menos "empleo digno". El empleo solo lo crean las empresas, y su creación depende de variables que escapan casi todas de la política: la capacidad de las mismas de ganar mercados porque son más competitivas que sus rivales o porque ofrecen productos o servicios (por ejemplo, el sol, la playa, la gastronomía) que otros no pueden ofrecer. Y en esa competitividad, cuando es escasa la exclusividad del producto, pesan mucho los salarios, los costos de la seguridad social y la seguridad del empresario a la hora de contratar. A mayor inseguridad, menor contratación. Y eso sí tiene que ver con las políticas que se pongan en marcha. (Es cierto que se puede educir de la nada empleo público, pero ello conlleva subida de impuestos y destrucción de empleo en otros ámbitos).No crea las promesas de subir las pensiones de forma generalizada. Si seguimos pudiendo pagarlas como hasta ahora, habremos hecho bastante. Tampoco en la bajada de impuestos: le pueden, acaso, reducir el IRPF, pero le subirán otros. En general, quienes prometan dar más gratis a más gente (pagas universales, por ejemplo) o subir el sueldo a más personas o lindezas de ese tipo, le subirán más los impuestos. Y eso de que a quienes van a subir los impuestos es sólo a los ricos créalo. Sólo que el "rico" va a ser usted con tal de que tenga algo: un sueldo, un piso aunque esté pagando la hipoteca, una pequeña cuenta en el banco? Cualquier cosa. Se va a producir un auténtico asalto a la riqueza creada con el trabajo.[.............................................................................................................................................]
    Categoríes: Canal Blogues

    Cangas del Narcea decora los pasos de peatones con dichos y cites lliteraries n’asturianu

    Los pasos de peatones de Cangas tán decoraos con sentencies populares y cites lliteraries en llingua asturiana, escoyíes polos alumnos de los centros educativos del conceyu.

    Trátase de la última actividá de la Sumana de Les L.lletres del conceyu cangués, acabante de celebrase. El resultáu d’esta iniciativa, desarrollada baxo’l nome ‘Pisando sobre los nuesos raizones l.lliterarios’, presentóse esti martes.

    Los alumnos escoyeron dende dichos populares como ‘Nun pases alloriáu’, a cites d’autores asturianos, como ‘¡Ai! La lluna ye un suañu… Un suañu redondu pero un suañu al fin’, estrayida del llibru de Miguel Rojo ‘¿De qué tará fecha la lluna?’, pasando per cites de clásicos de la lliteratura universal, como ‘El Principín’ (la versión n’asturianu de ‘El Principito’, tornada por Xosé Lluis García Arias): ‘Si, por exemplu, vienes a les cuatro, yá taría contenta a les trés’.

    (d’Europa Press, 22-06-2016)


    Categoríes: Canal Blogues

    Preciosu pinu

    El blog de Xuan Xosé - 23 Xunu, 2016
    26/05/16. En  Los Pericones, Xixón.




    Categoríes: Canal Blogues

    L'asturianu ocupa les calzaes de Cangas del Narcea

    Falar y lleer - 23 Xunu, 2016
    Cangas del Narcea
     La iniciativa 'Pisando sobre los nuesos raizones ḷḷiterarios' decora los pasos peoniles de Cangas del Narcea con frases n'asturianu. Los escolinos del conceyu encargáronse de facer una escoyeta qu'agora pue lleese mientres s'espera pa cruciar la cai. En total son diez testos breves ente les 600 propuestos polos alumnos y alumnes cangueses. Dalgunos son refranes o frases populares, otros son d'autores asturianos como Miguel Rojo o Pablo Antón Marín Estrada y tamién hai espaciu pa clásicos de la lliteratura como 'El Principín'. Una perguapa iniciativa cola que los vecinos de la villa van a poder averase a la llingua asturiana mientres pasien o faen la so actividá diaria. Les frases tán pintaes de tal manera que pueden lleese dende l'acera mientres s'espera'l pasu de la cai y, dao'l bon recibimientu, l'actividá va repetise l'añu qu'entra. 'Pisando sobre los nuesos raizones ḷḷiterarios' desendolcóse mientres la VIII Sumana de las Ḷḷetras Asturianas por iniciativa del Conceyu de Cangas al traviés del Serviciu de Normalización Ḷḷingüística y les frases escoyíes estrenáronse ayeri.                              Fonte: asturies.com
    Categoríes: Canal Blogues

    PxL destaca la relació entre el coneixement i ús de la llengua i l’ocupació

    Falar y lleer - 23 Xunu, 2016
    Les dades de l'enquesta Coneixement i ús social del valencià 2015, 'demostren que saber la llengua pròpia ofereix més oportunitats laborals'“L’enquesta desmenteix les declaracions que va fer la líder de Ciutadans al País Valencià, Carolina Punset, quan afirmava que ‘el valencià no serveix per a trobar feina’”, retrauen des de la Plataforma per la llengua.
    Arran dels resultats oferits per la Conselleria d’Educació i Cultura en l’enquesta Coneixement i ús social del valencià 2015, prèviament a haver analitzat les xifres, des de la Plataforma per la llengua, a través del seu portaveu Manuel Carceller, consideren que “l'enquesta demostra que saber valencià dóna majors oportunitats en el món laboral i facilita trobar treball, especialment als que busquen la primera ocupació”, segons es desprèn de l’apartat Coneixement del valencià per situació laboral.

    Segons les dades, el 64,2% dels joves que busquen la seua primera feina parlen el valencià perfectament o bastant bé. A més, el saben escriure en les mateixes condicions el 57% i el saben llegir amb plena competència o bastant bé prop del 70%. En canvi, entre els aturats laborals que no cobren cap subsidi, només el 29% sap parlar perfectament valencià, el 25'9% el llig bé i el 17'1% l'escriu amb competència.

    Davant aquestes dades, afirma la PxL que “l’enquesta desmenteix les declaracions que va fer la líder de Ciutadans al País Valencià, Carolina Punset, quan afirmava que: ‘el valencià no serveix per a trobar feina’”. Segons explica el portaveu de la Plataforma per la Llengua, “eixes declaracions de la Punset eren totalment interessades, falses i allunyades de la realitat econòmica valenciana”.
    En l’enquesta es pot veure una relació directa entre els coneixements de valencià i la situació laboral dels enquestats. Segons les dades publicades, els grups amb ocupacions més estables presenten els percentatges més alts de coneixement del valencià: un 55% dels empresaris el sap parlar perfectament o bastant bé, així com un 55,5% dels autònoms i un 53,6% dels assalariats amb contracte indefinit, tots tres grups per damunt de la mitjana valenciana del 50,9%. En el grup d’assalariats temporals i els aturats, es pot veure com les proporcions de persones que parlen perfectament o bastant bé el valencià se situen per sota de la mitjana valenciana.

    Si observem l’habilitat d’escriure, també podem observar que els enquestats que tenen feina tenen majors proporcions de competència escrita en valencià:
    Per a Manuel Carceller, “les dades de l'enquesta demostren que els universitaris i la gent amb estudis mitjans i superiors són els qui valoren més el coneixement del valencià per al seu futur laboral”. El portaveu considera que “la capacitació en valencià és un bé per a totes les persones que viuen a la nostra terra i ha de ser una prioritat tant en les zones valencianoparlants, com en les zones de llengua pròpia castellana”. En aquest sentit, Carceller ha insistit en “la necessitat que s'apliquen mesures per garantir l'ensenyament del valencià al Baix Segura i a la resta de comarques castellanoparlants, per donar suport a la petició de la plataforma educativa El Sud trenca el silenci, que agrupa el professorat de valencià de la comarca del Baix Segura”.

    “A banda de les oportunitats laborals que té el coneixement del valencià, el seu ús social suposa l’obertura de portes en molt altres àmbits, com el de l’administració i el de la cultura. També és positiu que tres quartes part de la població major de 15 anys assegure que entén bé o perfectament el valencià i que el 85% dels valencians valoren que s’hauria d’usar igual o més”. Per això, la Plataforma per la Llengua considera que “ara és un bon moment per avançar cap a la plena normalització de la llengua pròpia en tots els àmbits de la societat valenciana”, conclouen.
    Fonte: La Veu del País Valencià
    Categoríes: Canal Blogues

    Mirando gente en Sevilla

    Diarios de Yoni - 23 Xunu, 2016

    Aquí mirando gente en Sevilla
    domingo, quizás
    lunes
    quién sabe
    de antiguos propósitos
    a qué
    se va a los sitios donde
    por otra parte
    siempre hay droga, jardines
    colgantes

    lo importante es mostrarte
    desnudo a los señores que tienden las camisas
    que se vea
    bien que no hay vísceras sino la piel
    el hígado como hipótesis
    y el corazón, que es la metáfora
    más tonta

    más inutil

    no quiero
    yo no tengo intestinos
    solo esta piel
    a veces abierta:
    la vieja Iberia aquí tendida
    ya tiene poco que ofrecerme

    no tengo vísceras
    mi flow es mi víscera
    Sevilla es mi víscera
    y yo le robo el oro

    aquí hay dos de mi pueblo
    a Xuan lo conocí  en Les Campes mientras Josefa
    gritaba a los ciclistas
    a la otra le dicen La Turca, tan hermosa
    por dentro como por fuera

    tanta gente en Sevilla a la que mirar
    y yo aquí ciego
    sin alma.

    Pablo X. Suárez (Sevilla, Xunu 2016)


    Categoríes: Canal Blogues

    ‘Naguamos pe la anistía, llibertaes y autonomía’, 40 años de la primer manifestación asturianista

    Tuvo llugar en Xixón el 22 de xunu del 1976 entamada por Conceyu Bable baxo’l lema ‘Bable a la escuela y autonomía rexonal’. Salió del paséu de Begoña y axuntó a miles de persones (6.000 según ‘Triunfo’) pese al agua que cayó al iniciu de la marcha.

    La revista semanal ‘Triunfo’, una referencia nel campu políticu y cultural de la prensa española de la dómina, recoyía una crónica de la mesma na que dicía que “la organización corrió a cargu del grupu Conceyu Bable y a ella asociáronse una serie d’entidaes cíviques –sobre manera les Asociaciones de Vecinos de Pumarín, Roces, La Calzada y Nuevu Xixón–, asina como Coordinación Democrática Asturiana y otros grupos políticos non encuadraos nella”. La Coordinación Democrática yera’l principal grupu de la oposición democrática na que s’integraben PSOE, PCE, PSP, CCOO o MC, ente otros munchos grupos.

    El testu recuerda que’l Gobiernu Civil tardó en dar el permisu a la manifestación, que foi la primera llegal que se celebró n’Asturies tres de la muerte del dictador, pero que finalmente aplicó “el decretu nuevu sobre derechu de reunión”.

    “La xente comenzó a concentrase nel paséu de Begoña hacia les siete y media de la tarde. Munches banderes azules d’Asturies, mil banderines, más de cuarenta pancartes qu’espresaben les reivindicaciones básiques (‘Naguamos pe la anistía, llibertaes y autonomía’), y les específiques del problema llingüísticu y los barrios (‘Falái bable’, ‘Apautámonos co la cultura rexonal, pero nun hay escueles’). Otres referíense a la situación socioeconómica de les materies primes: ‘El petróleu de Ribasella, d’Asturies autónoma'”, rellataba la crónica.

    L’Asturies Patria Querida, que l’autor defín como l’himnu tanto de los borrachos como de los fuelguistes, y los glayíos de ‘Autonomía’ y ‘Puxa Asturies’ foron la banda sonora de la marcha, que percorrió la cai Corrida en direición a la Plaza Mayor. Nella lleóse un escritu nel que se demandaba la necesidá de “devolver la llingua asturiana al pueblu”, asina como’l control de los recursos económicos asturianos y a la llibertá d’aición de les asociaciones cíviques nun momentu nel que la de La Calzada taba zarrada por orde gubernativa.

    La marcha disolvióse ente glayíos de ‘Anistia’ y ‘Puxa Asturies Llibre’.

    (d’Asturies.com, 22-06-2016)


    Categoríes: Canal Blogues

    Decamerón III, 6

    Al alta la lleva - 23 Xunu, 2016

    [III,6] Ricciardo Minutolo ama la muyer de Filippello Sighinolfi; y esti, viéndola celosa, diciéndo-y que Filippello a otru día va alcontrase cola muyer d’él nun bañu, fai qu’ella vaiga allá, y cuidando ella tar col home atopa que tevo con Ricciardo.

    Nada-y quedaba por dicir a Elissa, cuando, emponderada la xagacidá del Curiosu, la reina ordenó a Fiammetta que procediere con una; y ella, risondera dafechu, respondió:
    —Mio señora, de bon aquel —y empecipió—. Daqué convién salir de la nuesa ciudá (que como de toles otres coses ye abondosa, yelo d’exemplos a toa materia) y, como Elissa fixo, cuntar dalgo de les coses que pel mundu asocedienon, y por mor d’ello, pasando a Nápoles, cómo una d’estes beates, que tan esquives al amor s’amuesen, foi pol inxeniu d’un amante suyu llevada a sentir el frutu l’amor primero que les flores conociere; lo que, al empar, ha recomendavos procuru nes coses que puen asoceder y ha apurrivos prestu coles asocedíes. En Nápoles, ciudá pervieya y seique tan prestosa, o más, que cualquier otra n’Italia, hebo un mozu preclaru pola nobleza’l so sangre y espléndidu poles sos munches riqueces, que llamábase Ricciardo Minutolo. Y esti, non ostante tuviere por muyer una formosísima y graciosa moza, namoróse d’una que, d’acordies cola opinión de toos, pasaba llargamente en guapura a toles otres dames napolitanes, y llamáben-y Catella, muyer d’un mozu igualmente home xentil, llamáu Filippel Sighinolfo, a quien ella, honestísima, más que nada amaba y quería. Amando, darréu, Ricciardo Miniatolo a esta Catella, y obrando toes aquelles coses peles que la gracia y l’amor d’una muyer deben poder conquistase y, con too ello, nun siendo p’algamar un res no que faía al so deséu, cuasi deseperaba; y del amor nun sabiendo o nun pudiendo desarreyase, nin morrer sabía nin-y aprovechaba’l vivir. Y tando en disposición tala, asocedió que por delles muyeres, que yeren parientes sos, foi un día afaláu por demás a que dexare’l tal amor, darréu que, en baldre lu fatigaba, porque Catella nengún otru bien tenía que Filippello, del qu’ella vivía tan celosa que tou páxaru que pel aire esnalaba creyía que diba quitá-ylu. Ricciardo, oyendo de la celosía de Catella, d’esmenu, entamó mou de satisfaer los sos prestos y empecipió amosase desesperáu del amor de Catella y que, por mor d’ello, n’otra xentil dama lu punxere; y por amor d’ella entamó amosase fayendo armes y xustando y fayendo toes aquelles coses que por Catella avezaba faer. Y nun lo fixere munchu tiempu cuando yá cuasi tolos napolitanos, y Catella tamién, teníen n’ánimu que sumamente amare non a Catella mas a esta segunda muyer; y tanto perseveró nesto, que tan por cierto de toos se tenía, que, non yá otres, sinón la propia Catella, dexó la esquivez que con él gastaba pol amor que solía tene-y y, familiarmente, como vecín, diendo y viniendo, saludábalu como faía colos otros. Y asocedió que, siendo’l tiempu calorosu, munches compañíes de señores y de caballeros, d’acordies col usu de los napolitanos, fonon a divertise a la vera la mar y a comer y a cenar, y Ricciardo, sabiendo que Catella fore cola so compañía, foi p’allá, del mesmu mou, cola so compañía, y na compañía de les dames de Catella foi recibíu, fayéndose muncho de rogar primero, como si nun allampiare por quedar. Ellí les muyeres, y Catella xunto con elles, entamánonla con él, burllándose del so nuevu amor, del qu’él, amosándose amburiáu, más-yos daba materia de que falar. A la llarga, diendo una muyer acá y la otra allá, como se fai nestos llugares, quedando Catella con poques onde Ricciardo taba, llanzó-y Ricciardo a ella un comentariu d’un ciertu amor de Filippello, el so home, polo qu’ella entró en sópita celosía y per dientro entamó arder dafechu de deséu de saber lo que Ricciardo quixere dicir. Y dempués que per un cachu se caltevo, nun pudiendo caltenese más, rogó a Ricciardo que, por amor d’aquella muyer qu’él más amaba, que-y prestare aclaria-y lo que dixere de Filippello. Y díxo-y esti: «Vós esconxuréstisme por persona pola que nun oso negavos cosa que vós me demandéis, y por ello, to prestu a dicívoslo, solo con que vós me prometáis nun falar pallabra nin con él nin con otru, sinón cuando pel efeutu veréis ser cierto lo que yo vos cuntaré, que, cuando queriáis, enseñarévos cómo podréis velo.» A la muyer paeció-y bien lo qu’él pidía y más entá creyó que yera verdá, y xuró-y nun lo dicir enxamás. Puestos, darréu, nun partaz, pa que nun los oyeren otros, Ricciardo entamó dicir asina: «Mio señora, si yo vos amare entá como vos amé, nun m’atreviere a dicivos dalgo que creyere poder cafiavos; mas, darréu qu’aquel amor pasó, curiaré menos de desanubrivos la verdá de les coses. Nun sé si Filippello tomó enxamás a ultrax l’amor que yo vos tenía, o si tien la creencia de que dacuando m’amestis; mas fore esto o non, a la mio persona, nada nun mostró enxamás. Mas agora, seique esperando’l tiempu nel que creyó que yo tendría menos sospeches, amuesa querer faeme aquello que duldo qu’él nun tema que yo-y fixere a él, esto ye, querer tener pal so prestu la mio muyer; y polo que yo atopo, él tienla solicitao d’hai non munchu tiempu ata agora, mui de secultres, con bien d’embaxaes, que de toes supi per ella, y ella dio-y les respuestes d’acordies colo que yo-y mandé. Mas xusto esta mañana, enantes de venir equí, atopé en casa, cola mio muyer, una paisana n’estrechu conceyu, qu’abultóme darréu que fore lo que de fechu yera, polo que llamé a la mio muyer y entrugué-y polo qu’aquella quería. Y ella díxome: ‛Esti ye l’obleru de Filippello, al que tu, al da-y respuestes y da-y esperances, fixéstime cayer enriba; y diz que quier saber dafechu lo que yo entiendo faer y qu’él, si yo quixere, fixera que yo pudiere tar secretamente nun bañu d’esta ciudá; y, con esto, ruégame y fádiame; y si nun fore porque tu me fixesti, nun sé por qué, tener estos tratos, quitáramelu d’enriba de mou talu qu’él enxamás nun diba poner la mirada onde yo tuviere.’ Entós paecióme qu’esti fore yá endemasiao llonxe y que nun podía aguantase más, y qu’había dicívoslo, col envís de que vós conociereis qué premiu recibe la vuesa íntegra fe pela que yo hubi morrer. Y pa que vós nun creáis qu’esto son pallabres y fábules, sinón que podáis, cuando vos venga en gana, abiertamente ver y tocar, fixi a la mio muyer dar a aquella que la esperaba esta respuesta: qu’ella taba presta a tar mañana, contra nona, cuando la xente duerme, nesti bañu; colo que la paisana marchó percontenta. Agora nun creo que creáis que vaiga mandala ellí; mas si yo tuviere nel vuesu llugar, fixere qu’él s’atopare conmigo en cuenta d’aquella cola que cuida atopase, y en tando un tiempu con elli, fixére-y decatase de con quién tevo y fadría-y l’honor que-y conviniere; y fayendo esto, creo que se-y fixera tanta vergoña, qu’al empar, la inxuria qu’a vós y a min nos quier faer, fore vengada.» Catella, oyendo esto, ensin tener consideranza dala a quién yera aquel que-y lo dicía o a los sos engaños, según la costume de los celosos, dio d’esmenu fe a les pallabres, y empecipió rellacionar con esti fechu ciertes coses yá pasaes; y, encesa de sópita ira, respondió qu’ella diba faelo ciertamente, desque nun yera tan grande fatiga faelo, y que, de xuru, si él diba allá, diba fae-y pasar vergoña tala, que siempre que viere dalguna muyer fadría alcordanza d’aquello. Ricciardo, contentu con esto, y paeciéndo-y que’l so entamu fore bonu y ello saliéra-y bien, con munches otres pallabres, confirmóla nello, y fixo l’esfotu mayor, rogándo-y, sicasí, que nun dixere enxamás que lo oyere d’él; y ella prometió-ylo sobre la so fe.
    »A la mañana siguiente, Ricciardo foi a una bona muyer que llevaba aquel bañu qu’él dixere a Catella, y díxo-y lo qu’él tentaba de faer y rogó-y que-y fore nello favoratible cuanto pudiere. La bona paisana, que taba mui obligada a elli, dixo que lo fadría de bon aquel y apautó con él lo qu’había faer o dicir. Tenía esta na casa, onde’l bañu taba, una cámara perescura, darréu que nella nun había nenguna ventana que diere lluz. Y aquella, d’acordies col adoctrinamientu de Ricciardo, aperió la bona paisana y fixo en dientro un llechu, lo meyor que foi quien, nel que Ricciardo, como lo entamare, se metió, y escomenzó esperar a Catella.
    »La señora, oyíes les pallabres de Ricciardo y dándo-yos a aquelles más fe de la que merecíen, enllena d’indignación, volvió pela nueche a casa, au, por ventura, Filippello, embaecíu con otru pensamientu, volvió tamién, y nun-y dio seique l’acoyimientu qu’avezaba da-y. Y viéndolo ella, entró en muncha mayor sospecha de la que de mano tenía, diciéndose a sí mesma: «Ciertamente, esti tien l’ánimu naquella muyer cola que mañana cuida tener prestu y deleite mas, de xuru, que nun ha tenelu.»
    »Y con pensamientu talu, ya imaxinando qué había dici-y desque con él tuviere, pasó cuasi tola nueche. ¿Y a qué más? Llegada la hora nona, Catella garró la so compañía y, ensin camudar de propósito, marchó a aquel bañu que Ricciardo-y amosare; y alcontrando ellí a la bona paisana entrugó-y si Filippello tuviere ellí aquel día. A lo que la bona muyer, adoctrinada por Ricciardo, dixo: «¿Soi vós la señora qu’ha venir falar con él?» Catella respondió: «Si, hom, so yo.» «Entós,» dixo la bona muyer «andái pa con él.» Catella, qu’andaba guetando lo qu’ella nun quixere atopar, fayéndose empobinar a la cámara au taba Ricciardo, cola cabeza atapada, entró nella y pesllóse en dientro. Ricciardo, viéndola venir, púnxose en pie gayasperu y, recibiéndola nos brazos, díxo-y sele: «¡Afayáivos, alma mía!»
    »Catella, col envís de mostrar ser otra que nun yera, abrazólu y besólu y fíxo-y gran fiesta ensin dicir pallabra, temiendo, si falaba, qu’él la reconociere. La cámara yera perescura, de lo que caúna de les partes taba contenta; y non por tar ellí llargamente recobraben los güeyos mayor poder. Ricciardo empobinóla a la cama, y ellí, ensin falar, de mou que nun pudiere reconocese la voz, per grandísimu espaciu tuvienon, con mayor deleite y prestu d’una parte que de la otra. Mas dempués qu’a Catella-y abultó tiempu de dexar salir la concebida indignación, amburiada por ferviente ira, entamó falar: «¡Ai! ¡qué mísera ye la fortuna de les muyeres y qué mal s’emplega l’amor de munches nos sos homes! ¡Yo, probe de min, yá hai ocho años que t’amo más que la mio vida, y tu, como sentí, amburiáu dafechu y consumíu nel amor d’una muyer estraña, home yes culpable y malváu! Que ¿con quién cuides que tuviesti? Tuviesti con aquella que con falsos agasayos engañesti, yá de cuantayá, amosándo-y amor y tando d’otra namoráu. Yo so Catella, nun so la muyer de Ricciardo, que yes un traidor desleal; escucha si reconoces la mio voz, yo so ella; y paécenme milenta años los que tardemos en volver a la lluz pa poder avergoñate tanto como yes dignu, que yes un perru puercu y deshonráu. ¡Ai, probe de min! ¿A quién tuvi tantos años tantu amor? A esti perru deslleal que, cuidando tener ente los brazos una muyer estraña, fíxome más afalagos y tenrures nesti pocu tiempu que tuvi con él, qu’en tolo demás que suya fui. Tu tuviesti güei bien gayardu, can arrenegáu, qu’en casa sueles amosate bien débil y vencíu y ensin puxu! Mas lloáu seya Dios, que llabresti’l to campu, y non el d’otru, como tu creyíes. ¡Nun me maravía qu’esta nueche a min nun t’acercares! Qu’esperabes descargar la carga n’otru llau y queríes aportar mui frescu caballeru a la batalla; ¡pero lloáu seya Dios y la mio falcatrúa, que l’agua baxó como debía! ¿Nun contestes, home culpable? ¿Nun dices nada? ¿Volviéstite mudu oyéndome? ¡A fe de Dios que nun sé por qué me tengo de metete les manes nos güeyos y sacátelos! ¿Creyesti mui atapecidamente saber faer esta traición? ¡Por Dios! Tanto sabe ún como l’otru; nun fosti quien, y meyores perros de caza punxi al rabu tuyu de lo que tu cuidabes.»
    »Ricciardo gociaba pa sí mesmu con estes pallabres y, ensin nada responder, abrazábala y besábala, y, más que nunca, grandes caricies-y faía; polo qu’ella, siguiendo col so falax, dicía: «Sí, cuides agora que m’agasayes coles tos caricies infinites, tu que yes un perru fadiu, y que me tranquilices y consueles; y tas equivocáu: nun sedré enxamás d’esto consolada mentanto nun te vitupere por ello en presencia de cuantos parientes y amigos y vecinos tengamos. ¿Seique nun so yo, home malváu, tan formosa como seya la muyer de Ricciardo Minutolo? ¿Nun so yo dama tan xentil? ¿Nun respuendes, perru puercu? ¿Qué tien ella más que yo? Aparta, nun me toques, que tu abondes armes fixesti per güei. Bien sé que yá, desque conociesti quién so, lo que tu fixeres dibes faelo a la fuercia; mas, asina Dios me dea la so gracia, que yo he faete entá pasar necesidá; y nun sé por qué me caltengo y nun mando por Ricciardo, que más qu’a sí m’amó y enxamás nun pudo avanecese de que yo lu mirare una sola vez; y nun sé qué mal hubiere en faelo. Tu cuidesti tener la muyer equí, y ye como si la tuvieres en cuantes que por ti nun quedó la cosa; darréu d’ello, si yo lu tuviere a él, nun pudieres reprochámelo con razón.»
    »Asina, les pallabres fonon munches y l’amargura de la señora grande; pero, a lo cabero, Ricciardo, pensando que si la dexaba marchar con esta creencia munchu mal podría siguise, deliberó desanubrise y sacala del engañu nel que taba; y coyéndola en brazos y garrándola bien, de xeitu que nun podía marchar, díxo-y: «Mio dolce alma, nun vos enfociquéis; aquello que yo, amando a cencielles, nun yera pa tener, Amor, con engañu, adeprendióme a algamalo, y so’l vuesu Ricciardo.»
    »Y esto oyendo Catella, y conociéndolu na voz, quixo d’esmenu arrefundiase del llechu, mas nun foi quien; y entós quixo gritar, pero Ricciardo zarró-y con una de les manes la boca y díxo-y: «Mio señora, ello nun pue yá ser qu’aquello que foi nun fore, magar gritéis tol tiempu de la vida vuesa; y si gritáis o de dalgún xeitu faéis qu’esto lo sienta enxamás dalguna persona, dos coses van asoceder. La una va ser, de lo que non poco vos debéis esmolecer, que’l vuesu honor y la vuesa bona fama han manchase, darréu que, inda que vós digáis que yo equí con engañu vos fixi venir, yo diré qu’ello nun ye verdá, sinón que vos fixi venir per aciu de cuartos y de regalos que yo vos prometiere, y darréu que nun vos los di tan cumplidamente como esperabeis, enraxonéstisvos, y, poro, dicís estes pallabres y armáis esti espolín; y vós sabéis que la xente ye más dao a creer lo malo que lo bono, y por ello, nun van creeme a min menos aína qu’a vós. Pa enriba d’esto, siguiráse ente’l vuesu home y yo mortal enemistá, y podría andar la cosa de mou que yo pudiere matalu primero a él, o él a min; y por mor d’ello, vós enxamás nun podríeis dempués tar feliz nin contenta. Y poro, corazón del mio cuerpu, nun queráis al empar vituperavos a vós y ponenos en peligru y en quimera al vuesu home y a min. Vós nun sois la primera nin vais ser la última en ser engañada; nin yo vos engañé pa quitavos lo vueso sinón por escomanáu amor que yo vos teo y to dispuestu siempre a tenevos, y a ser el vuesu humildosísimu sirvidor. Y anque yá cuantayá que yo y les mios coses y lo que puedo y valgo son de vueso y tán al vuesu serviciu, entiendo que, de magar, han selo más que nunca. Agora, vós sois sabia nes otres coses y, asina, to ciertu de qu’habéis selo nesta.»
    »Catella, mientres Ricciardo dicía estes pallabres, lloraba enforma; y magar tuviere mui enfadada y muncho se llamentare, non menos dio bien llueu la razón a les verdaderes pallabres de Ricciardo, desque ella conocía ser posible qu’asocediere lo que Ricciardo dicía y, por ello, dixo: «Ricciardo, yo nun sé cómo Dios me concederá que pueda soportar la inxuria y l’engañu que me fixesti. Nun quiero glayar equí, au la mio simplicidá y escomanada celosía m’empobinó, mas tate seguru d’esto: que yo nun vo tar nunca contenta si d’un mou o d’otru nun me veo vengada de lo que me fixesti; y poro, déxame, nun me toques más; algamesti lo que deseabes y vituperéstime cuanto te prestó. Tiempu ye yá de dexame; déxame, yo ruégotelo.»

    »Ricciardo, que decatábase de que’l so ánimu taba inda iráu, propunxérase nun la dexar mentanto nun aselare; polo que, entamando con dolcísimes pallabres a amugala, tanto dixo y tanto rogó y tanto esconxuró, qu’ella, vencida, amigóse con él; y con igual deséu de caún d’ellos, per un bon cachu, dempués, con grandísimu prestu quedanon xuntos. Y conociendo entós la señora cuánto más saborgosos yeren los besos del amante que los del home, vuelta la so dureza en dolce amor pa Ricciardo, amólu tienrísimamente d’aquel día pa en delantre, y obrando mui sabiamente, gocianon del so amor munches vegaes. Dios nos faiga gociar del nuesu.

    Categoríes: Canal Blogues

    La Olivina del día

    Trabayu de Campu - 23 Xunu, 2016

    La única institución que nun pue facer “Día de puertes abiertes” ye la cárcel.

    Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

    El 95 por cientu de los llectores d'Asturies.com cree que les direiciones de los centros inflúin a la hora d'escoyer Llingua Asturiana

    Falar y lleer - 22 Xunu, 2016
    ¿Considera que les direiciones de los centros inflúin na decisión d’escoyer la materia de Llingua Asturiana y Lliteratura?Sí.95%Non.5%Especial Eleiciones 2016LO + VISTO DE LA SELMANA'Naguamos pe la anistía, llibertaes y autonomía', 40 años de la primer manifestación asturianistaLa realidá de la concertada pa cola   El  'Conceyu Abiertu' plantegáu nestos últimos siete díes zarróse con una cifra contundente. Un 95 por cientu de los nuesos usuarios considera que les direiciones de los centros inflúin nos padres a la hora d'escoyer ente Llingua Asturiana y Cultura Asturiana.  El llunes pasáu Asturies.com adelantaba'l primer casu conocíu de desinformación a padres y madres nesta campaña de matriculación de l'asignatura, nel uviedín Colexu Públicu Buenavista, y a lo llargo de la selmana esplicábamos el proceder de los concertaos p'afalar a la escoyeta de Cultura Asturiana.

      Mientres, plantegamos a los nuesos llectores la entruga ' ¿Considera que les direiciones de los centros inflúin na decisión d’escoyer la materia de Llingua Asturiana y Lliteratura?, con un resultáu esclarador: el 95 por cientu opina que sí, por un 5 por cientu que cree que non.  Dende esti momentu yá pue participar nun 'Conceyu Abiertu' nuevu. Nesta ocasión queremos conocer la so opinión sobre'l tercer carril que'l Ministeriu de Fomentu va construyir na 'Y', con aniciu de les obres previsiblemente pa últimos del 2018 y con un costu de más de 100 millones d'euros. Pa ello pretende ocupar la mediana de la vía.           Fonte: astuies.com
    Categoríes: Canal Blogues

    Bimenes entama una selmana d'actividaes previa a la declaración de la oficialidá nel conceyu del 2 de xunetu

    Falar y lleer - 22 Xunu, 2016
    Cartelu XX Fiesta pola Oficialidá
      La XX Fiesta de la Oficialidá, cita onde l'Ayuntamientu de Bimenes va declarar otra vuelta la oficialidá de la llingua asturiana nel conceyu yerbatu, va tar precedida d'una selmana con actividaes tolos díes. El sábadu 2 de xunetu van tar presentes en Martimporra l'alcalde de Miranda de l Douro, Artur Nunes, y dellos cargos públicos de tol país.  Al meudía d'esi sábadu un Plenu Municipal Estraordinariu al aire llibre va abrir los actos festivos. Nél va declarase otra vuelta la oficialidá del idioma nel conceyu yerbatu, depués de que la del 1997 fora anulada pol Tribunal Superior de Xusticia d'Asturies, al igual que les d'otros conceyos del país que siguieron el camín de Bimenes, tres la intervención de la Delegación del Gobiernu estatal n'Asturies. Una vegada fináu'l Plenu, a les 12.30 hores, l'alcalde Aitor García Corte va facer una declaración institucional acompañaú pol primer edil de Miranda de l Douro.  Depués va ser el turnu de la intervención de dellos cargos públicos de toda Asturies que vienen sofitando la campaña 'Conceyos pola Oficialidá', pa darréu dar pasu a la Danza de la Oficialidá y a un pasucais protagonizáu pol Ensame de Música Tradicional Los Yerbatos y l'Associaçao Mirandanças. Dambes formaciones van actuar a les 13.30 hores nel prau del Palaciu del Marqués de Casa Estrada, onde a les 14.30 hores empieza la xira popular y va instalase un Mercáu Yerbatu.  Yá de tarde, a les 17 hores, ta prevista la celebración del III Concursu d'Escanciadores, prueba puntuable pal Campeonatu d'Asturies d'Echadores de Sidre. Mientres los mayores disfruten del bon facer de los meyores profesionales del país, la reciella va poder divertise con xuegos tradicionales.  A les 21 hores va celebrase una cena nel prau na que, al igual que cola xinta, pue trayese de casa la comida –non asina la bébora–. Darréu, a les 22 hores, va celebrase 'Bimenes en danza' con Cantaruxare, Los Yerbatos y l'Associaçao Mirandanças, pa finar col conciertu de Tsarigando y Alienda (23.30 hores).Ruta, televisión y música  Les actividaes pol venti aniversariu de la Fiesta de la Oficialidá, sicasí, van principiar el llunes, con eventos tolos díes de dellos tipos. Una ruta pela Sienda los Molinos va abrir esti ciclu especial, pa continuar el martes cola grabación d'un programa de televisión na Casa les Radios y siguir con un taller de Wikipedia y música y baille con Los Yerbatos , el miércoles; cantares con Ente Muyeres y Peña Carese, el xueves; y cine n'asturianu, el vienres.                                                                              Fonte: asturies.comAdxuntuTamañuImage icon programa_xx_fiesta_pola_oficialida.jpg1.08 MB
    Categoríes: Canal Blogues

    D'altares y sofitos

    Al alta la lleva - 22 Xunu, 2016
    [La Voz del Trubia, xunetu 2016]

    Pal llector que nun lo sepa, voi empecipiar diciendo que’l DALLA ye’l Diccionariu de l’Academia de la Llingua Asturiana, esto ye, el diccionariu normativu del asturianu actual. Xunto coles Normes Ortográfiques y la Gramática de la Llingua Asturiana, ye ún de los pegollos cimeros de la normativa actual de la llingua asturiana. Ye, amás, un diccionariu exemplar dende un puntu de vista científicu, al que s’aplicaron técniques filolóxiques actuales, como’l principiu de sustituibilidá de Seco o la torga de la circularidá o recurrencia, y que s’iguó a partir de los datos dialeutolóxicos del monumental Diccionario General de la Lengua Asturiana (DGLA) de García Arias, una compilación léxica que tardó décades en completase.  
    El camín qu’a lo llargo de dellos sieglos empobinó a la fechura y asoleyamientu d’esti diccionariu percorriéronlu homes tan ilustres como’l propiu Xovellanos o dellos miembros del so círculu d’amigos, como González Posada. Tamién s’atopen nesti camín el gramáticu Junquera Huergo, autor de la primer gramática impresa del asturianu (que ye del s. XIX) o, yá en sieglu XX, figures lliteraries de primer orde, como Pepín de Pría o Fernán Coronas y, más modernamente, profesores y filólogos como Llorienzo Novo Mier, Neira, García Arias o Sánchez Vicente.
    Nun voi dicir yo, faltaría más, que tengamos que tener el DALLA nun altar y veneralu como a un santu Cristu. Soi consciente de que se trata tan solo d’un diccionariu. Nun entendería, de fechu, esta postura. Anque, eso sí, la nómina de la xente a la que se debe la so esistencia ye tan notable, tan escelente, que bien merez, cuido yo, como poco, la nuestra almiración.  Sicasí, nel estremu d’esta santísima y mística postura d’adoración que toi acabante negar, atópase la contraria, que ye la del despreciu más absolutu pa con él y la so quixotesca quema ensin piedá. Y ye postura, aclaro, que tampoco nun soi entender. El qu’estes llinies escribe siempre foi, de fechu, amigu del xustu mediu de les coses.
    Yo tuvi un amigu qu’enxamás desempaquetaba los pocos llibros que mercaba. Teníalos siempre nes baldes col so envoltoriu de plásticu. Y cuando-y preguntabes pa qué compraba llibros dicíate que pa mangalos nes baldes y que la xente qu’entrara en casa lu tuviera por persona respetable. Yera esti amigu de los que cuando-y quedaba la mesa coxa ponía embaxo la pata una magnífica edición con llámines a tou color de los Miserables. O si nun algamaba a un altu, facía una escalerina con dellos volúmenes de los Episodios Nacionales. Y, dacuando, llevantaba tamién la tele con un volume del Amadís de Gaula pa vela del sillón, dicía, con meyor ángulu.
    Pero adelántome a dicivos que nun yera malu esti amigu míu. Si Víctor Hugo o Galdós,  o’l mesmu Rodríguez de Montalvo, salieran de la fuexa pa solo ello, nun diben tener ciertamente motivu de quexa por mor del so despreciu. Porque pa despreciar, claro vos lo digo, hai que ser consciente de que se desprecia, y facelo queriendo.

    N’otros casos, sicasí, la hipotética resurreición de los muertos nun ye seguro que se llevara a cabu de manera tan pacífica. Yo, de fechu, nun xugaría col más allá, y menos col gruesu volume del DALLA. Porque, por poner un exemplu, si por acasu a dalguién se-y fixera presente la pantasma de Xovellanos y, garrando l’exemplar del DALLA col que-y dio por sofitar l’ordenador,-y lu aventara a la cabeza, podría ser que la broma acabara colos sos güesos nel HUCA. O, nel peor de los casos (cosa que yo nun deseo), col alma nos infiernos…
    Categoríes: Canal Blogues

    Pages