Trabayu de Campu

Subscribe to Trabayu de Campu feed
Lliteratura p'adultos, infantil y xuvenil en asturiano. Biografía, bibliografia y premios de Vicente Garcia Oliva.
Updated: fae 1 día 19 min

Ex libris

26 Mayu, 2017

Títulu: “La mancha humana”

Autor: Philip Roth

Traducción: Jordi Fibla

Editorial Círculo de Lectores

Añu: 2002

MENTIRES Y SECRETOS.- El decanu de la Universidá de Athena, nel norte de los EE.XX. ye un paisanu cuasi exemplar. Gracies a elli, una universidá de provincies que vexetaba intelectualmente ensin futuru dalgún, vese camudada nun centru d’interés a onde van dir profesores xóvenes a trabayar con enfotu. Home respetáu, un día va a pronunciar en clas una desafortunada frase que-y va a trayer abondes consecuencies. Acusáu inxustamente de racismu, Coleman Silk dimite de tolos sos cargos y cai en desgracia nuna sociedá mezquina y envidiosa que dende entós lu marxina. Esti ye l’aniciu de la fonda novela de Philip Roth, reputáu escritor ganador de los premios más importantes de Norteamérica. Roth afonda na personalidá de Coleman y na de la xente que lu arrodia, asoleyando, dando a la lluz una  riestra de secretos y mentires que conformen la idiosincrasia del pueblu, pero tamién, en xeneral, la de tolos seres humanos. Asina, “la mancha humana”, ye la que los homes y muyeres producimos en cualquier cosa que toquemos. Tamos toos contaminaos por envidies, y pequeñes (o grandes) miseries que contaxen a les persones coles que tratamos y a les actividaes qu’exercemos.

El profesor Silk, los sos fíos, los escuros oríxenes que lu traxeron hasta Athena, la tempestuosa vida de la so amante Faunia, la rellación col so exmaríu un antiguu combatiente de Vietnam alloquecíu, como toa aquella xeneración que fue y tornó alloriada y ensin llugar social, nin sentimental, los compañeros de la Universidá… Too ello cuntao por un vieyu escritor que vive nes afueres del pueblu y ye testigu de los socesos que lleven a un dramáticu final.

Roth emplega l’escalpelu pa tayar la superficie d’una pequeña ciudá burguesa embaxo la que s’escuenden demasiaes mentires, demasiaes miseries que manchen, que contaminen a una comunidá humana que podría ser otra cualquiera, porque lo que pasa nun ye, nin más nin menos, que la propia esencia del ser humanu. Y d’eso entiende muncho l’autor de Newark (Nueva Jersey). El vieyu maestru sigui en forma.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

La Olivina del día

24 Mayu, 2017

Nel tema de les tarifes telefóniques, los de Castellón siempre son de la Plana.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

“Susanita tien un ratón”

22 Mayu, 2017

Como cantaben aquellos ínclitos payasos de la tele va una montonera d’años: “Susanita tien un ratón, un ratón piquiñín…”, solo que nesti casu’l ratón de Susanita nun yera tan piquiñín y comióla con pataques. Y con ella, a Felipe González, Alfonso Guerra, Zapatero, los barones, los presidentes de gobiernos autonómicos y tol aparatu eclesial del partíu, comandáu pol “Cardenal Primáu” (nel sentíu figuráu) don Javier Fernández (a) el mudu. Como dicía aquel otru parroquianu, un tal Santos, conceyal del PP nel Ayuntamientu de Xixón al salir d’un plenu que perdiere: “Esto ye la puta democracia”. Pues sí amigu Santos, pues sí Susanita, esto ye la puta democracia. La d’una persona un votu, anque a vosotros vos prestara más el “too pal pueblu, pero ensin el pueblu” del despotismu ilustráu. Que vas facer, ñacísteis con retrasu.

¿Y agora qué? cabría entrugase nestos momentos. ¿Qué va a ser del Psoe? ¿Cuál va a ser el panorama políticu que se desendolque n’España? La cosa ye complicada. L’aparatu institucional del Psoe saltó pelos aires, ergo hai que lu  reconstruyir. ¿Con qué? Coles filtrayes de lo que queda. Lo malo ye que los que queden nun son precisamente amigos. Tanto s’esbabayó contra los otros “compañeros” de partíu que va ser mui difícil recomponer les rellaciones. De la habilidá y bona mano de Pedro Sánchez, y del “perdón al to pueblu Señor” de los derrotaos dependerá’l prósimu futuru del Psoe, en cualquier casu mui tocáu del ala pa xugar un papel importante nel diseñu inmediatu de la política española. El PP enllamuergáu a fondo en milenta corrupciones, d’arriba abaxo. El Psoe n’abertal ensin rumbu y con futuru inciertu. Ciudadanos al rau del PP a ver que cai del guindu. ¿Y Podemos? Ésti podría ser el gran momentu de Podemos si supiere movese con habilidá y una cierta prudencia, lo que nun quier dicir renunciar al so papel d’ aguiyar a “los malos”. Pero un migayu de contención verbal y delles propuestes intelixentes ensin intentar esclusivismos, podríen da-y un emburrión definitivu na clasificación xeneral por puntos de la lliga de campeones. Lo malo ye que nun se ve esa posibilidá, con unos dirixentes, encabezaos por Pablín Iglesies, siempre intentado “rizar el rizu”. En fin, como dixo aquel Toscanu, que yera ciegu, “ver veremos”, amigos. Y lo que seya, sonará (perdón, yá sé que son munchos refranes xuntos).
(Semeya EFE)

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

La Olivina del día

18 Mayu, 2017

Llamen a Rajoy a declarar por videoconferencia y tá comunicando.

 

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

“… nel Infiernu te verás…”

15 Mayu, 2017

Teníemos de guah.es una especie d’esconxuru escontra aquellos que se chivaben de dalgo que non debíen, tanto a los profes como a padres o demás “autoridaes” mayores d’edá. Yera aquello de: “Acusica Barrabás/ nel infiernu te verás/ comiendo pan y cebolla/ y yo na gloria”. Yera una especie de maldición o agüeyamientu qu’echábemos a compañeros traidores pero que, pese al nuestru enfotu al cantá-yoslo, nun creo que ficiere’l menor dañu espiritual, anque tuvieren qu’aguantar el desprestixu colexal.

El Sporting baxa, una vuelta más, y “nel Infiernu se verá”, de la Segunda División y nun podemos dicir que fuere inmerecidamente. Peor nun pue facese. Nunca tuvo a menos puntos la salvación como esti añu, nel que ya dende l’aniciu dellos equipos (Osasuna, Granada, Leganés, Depor…) paecíen decidíos a facer tolo posible pa baxar dafechu, enriestrando una derrota tres otra per tolos campos d’España. Lo que pasa ye que’l nuestru equipu xunióse a ellos, nesa carrera lloca pol descensu, siendo incapaz de ganar un partíu nin en casa, nin fuera. Los dos últimos, cuando yá cuasi too yera imposible, enmascararon un poco esi total de 5 victories en 35 xornaes con 40 goles a favor y 70 en contra. Cuntando con que nes primeres tres xornaes tuvieron dos victories, los datos del restu del añu fue un auténticu desastre, pa desesperación d’una afición que, mal acostumada, esperaba hasta l’últimu sospiru, un nuevu milagru. Pero esta vegada, el Papa taba en Fátima que tien más solera.

El descensu ya entamó a preparase nos despachos. En llugar d’intentar caltener la cadarma del añu anterior,

reforzándola con dalgún fichaxe de calidá que la meyorase, dexaron marchar a xente de valir y, amás, mui identificada col club. Nun ye que nengún d’ellos fuere un superclas, de fechu Luis Hernández fracasó n’Inglaterra y llegó de vuelta a España a abellugase nel Malaga,  Jony nin siquier fue titular nesi mesmu equipu qu’anduvo siempres nos llugares d’abaxo, y el propiu Bernardo tampoco nun xugó asiduamente nel Middlesbrough, que quedó nel puestu 19 de la Premier League, en llugar de descensu. Pero, con too, pa nosotros yeren xugadores válidos ya igual pudo facese dalgo más pa retenelos. En cualquier casu, el secretariu téunicu, esi ínclitu Nico Rodríguez, peor non lo pudo facer. Porque ye una chifladura fichar na menos qu’a 16 xugadores que, colos respetos debíos como persones, como futbolistes fueron unos maveas. Pa más Inri, bastantes d’ellos vinieron como cedíos, lo que quier dicir que, si por un casual, dalgún resultare aprovechable, pa esti añu yá nos lu llevaben. ¿Cómo xugadores asina van dar el pechu por unos colores que nun sienten?

Los entrenadores tampoco supieron facelo al dereches. Abelardo, l’últimu salvador del ascensu y el non descensu pasáu, entró nuna dinámica de derrotes na que paeció un pasmarote viendo cómo aquello s’esboroñaba ensin puxu nin recursos p’aparalo. Nin siquier supo motivar al vestuariu, cosa que sí  llogró años anteriores. El sustitutu, esi Rubi, nada meyor aportó, ensin sistema fixu, faciendo cambeos constantes d’allineación a ver si, por casualidá, sonaba’l pínfanu. De los xugadores nun pue dicise nada bueno. Cumplió Cuellar, anque con dellos fallos bultables que costaron puntos. Bien Meré, al qu’hai que curiar y caltener. Bien, l’únicu que vieno  de fuera pa meyorar que ye Mikel Vesga. Habría que facese con él, pues ye de los cedíos. Cumplidor Sergio, arrastráu polos cambeos de compañeros al so llau y les funciones a facer. Y del restu, poco o nada. Ente los cuatro delanteros centro que teníemos nun facíen unu. Esi Cop o Chop o como se llame falló más goles delantre’l porteru que si fuere miope. Petecía pone-y un cascabel al balón a ver si-y pegaba. Carmona cumplió, na fase final, meyor de lo que s’esperaba y Carlinos Castro, nel que siempres creyí, nun demostró nada nes poques ocasiones que lu emplegaron, munches fuera del so sitiu que ye’l puntu de penalty. En  fin, qu’habrá que facer un bon barríu de personal deportivu y del otru, y principiar de cero na nueva categoría. Nun val vivir del pasáu, y habrá necesitase una bona manguera pa matar el fueu d’esi Infiernu al que nos vemos empobinaos. Y de pasu… realmitir al capellán. A ver si cuela otru milagru.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

Thomas, el de la Guerra Civil

11 Mayu, 2017

Morrió l’historiador Hugh Thomas, nomáu Barón pola so “graciosa maxestá” nel añu 1981 y que tuvo un percorríu abondo pendular nes sos afiliaciones polítiques (llaboristes, conservadores, lliberal demócratas…) Fue un escritor d’esos que llamen hispanistes, por dedicar una gran atención a los temes de la historia d’España. Nos años de la clandestinidá fue un paisanu mui respetáu porque publicó un llibru que munchos teníemos como de cabecera: “La guerra civil española”. Y ye que, nuna época en que los escritores del réximen teníen campu llibre pa cuntar les sos mentires partidistes (Joaquín Arrarás, Ricardo de la Cierva…) “el Thomas” -como lu llamábemos entós- fue una bocalada d’aire fresco que daba una información mui cercana a cómo se desendolcaron los dramáticos fechos de la nuestra guerra civil. Yo recuerdo aquella edición de Ruedo Ibérico qu’entovía debe andar per casa, coles tapes de cartón masuñaes de remanalu y prestalu a unos y otros. Lo demás qu’escribió nunca nun  llegó, al mio modestu talantar, al altor científicu y a la popularidá que tuvo aquel primer llibru suyu. Lo qu’escribió sobre l’Imperiu Español dende Colón a Felipe II, paecióme un “refritu” d’otros autores y coses yá superconocíes con mui poques aportaciones personales, dicho seya con tolos mios respetos.

Esti día llega l’anuncia de la so muerte, y per unos momentos recuerdólu y recuérdome naquellos difíciles años de la vida española y, polo que supunxo, nun puedo dexar de dedica-y una alcordanza pa esi home qu’introduxo una pequeña lluz ente tanta escuridá como había. Por ello, deséo-y que la tierra-y seya leve al ilustre historiador inglés Hugh Thomas.
(Semeya José Huesca)

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

La Olivina del día

9 Mayu, 2017

Cementeriu del Sucu: Tenemos wi fi.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

De premios y muyeres

6 Mayu, 2017

Esti vienres 5 de mayu, cellebróse nel marcu siempres afayadizu del Teatru Campoamor el 38 Día de les Lletres Asturianes. Nesti día, l’Academia de la Llingua Asturiana fai una Xunta Estraordinaria, de calter públicu, n’homenax a les nuestres lletres y nel que la señora Presidenta pronuncia’l discursu institucional. Esti añu espérabase con interés el conteníu, siempres críticu y reivindicativu, de doña Ana Cano, pero ella mésma encargóse de desactivalu diciendo que nun diba a falar de la inexistente política llingüística, nin de la ruina actuación del gobiernu nel “affaire” que dexó ensin perres y a piques de camudala n’entidá privada a la propia Academia. Claro que, anque dixo que nun diba a falar d’ello, dicho quedó.

Por embargu, esti añu sirvió pal reconocimientu del llabor lliterariu del escritor Xuan Bello, reconocimientu plasmáu na entrega del I Premiu Nacional de les Lletres Asturianes, tal y como recoyó l’acta del xuráu convocáu pa tal fin y formáu por miembros de l’Academia y reputaos críticos del País. Yo considero que’l premiu ye merecíu, anque tamien lo sería si-y lu dieren a Xuan Xosé Sánchez Vicente, a  Roberto González-Quevedo, a Berta Piñán o a Antón García, los otros finalistes del mésmu. La entrega tuvo solemnidá, condecorando al premiáu con una cinta y un medallón, diseñáu por Adolfo Manzano y la edición d’un llibru conmemorativu, que recueye una seleición de la obra de Xuan Bello, llibru qu’entovía nun pude güeyar por andar mui escasos. Cuando  lu vea, opinaré. El discursu de Bello tuvo bien de llargura y conteníu, recordando los sos anicios, los amigos colos que trebeyó y el sentíu de la lliteratura nel camín de la recuperación llingüística.

El segundu tema qu’ocupó’l discursu presidencial, fue l’homenax a les muyeres como caltenedores y tresmisores de la llingua y la cultura asturianes, homenax merecidísimu y que s’encarnó nun llistáu de muyeres, fundamentalmente escritores, a les que citó y de les que, nalgún casu como nel de María Teresa González, lleó dalgún versu. Citó tamién a les muyeres que trabayen na Academia y retafiló a toles collaboradores nel últimu númberu de Lliteratura, un númberu guapísimu dafechamente fechu por y pa les muyeres. Pa la fin, intervieno’l grupu Muyeres con un resume del so espectáculu “País Malva” que la verdá, encantónos a toos y mereceríen elles soles un apartáu especial. Un espectáculu que, en cualisquier otru País, sería esportable pa representar a Asturies en tolos foros españoles ya internacionales. Guapísimo. Y este añu nun pudi quedame a la espicha de Cualloto, lo que sentí muncho pues ye otra cita obligada onde se come, se bebe y se charra colos amigos que nun sueles ver nel restu del añu. Pa la prósima t’espero.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

La Olivina del día

3 Mayu, 2017

Yera un mal metereólogu: nun soportaba les altes presiones.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

“Los gavilanes”

29 Abril, 2017

Tocóme plancha. Y colo del Sporting en Villarreal nun tenía yo gana de muncha folixa. Asina que punxe nel CD una de les zarzueles que más me presta, o meyor dicho, la que más: “Los  gavilanes”, con música del maestru Guerrero y un prestosu llibretu de José Ramos Martín. Pal que nun la conoza, que serán pocos, trátase d’una historia qu’a los asturianos píllanos mui de cerca: la emigración. Juan, el prota, vuelve de facer les amériques ricu y poderosu, como él mesmu canta, al so pueblu de nacencia. Una villa marinera que bien podría ser Llastres, Tazones, Cuideiru o cualquier otra de les nuestres. Ellí alcuéntrase colos vieyos amigos y los sos descendientes y entre ellos Adriana, el so amor de mocedá a la que dexó pa dir en cata de fortuna. L’alcuentru de los dos antiguos namoraos ye mui señaldosu: “Dulces recuerdos/ de nuestra infancia/ hoy al mirarte/ vuelven a mí…” dirá Adriana. Juan vien dispuestu a emplegar parte de les sos perres n’ameyorar al pueblu y los sos habitantes, talo que ficieron munchos indianos n’Asturies: escueles, traídes d’agua, xardinos… y esti pueblu canta gociosu al fíu que marchó y torna millonariu. ¡Pero hai, amiguinos! Juan conoz a Rosaura, la fía que tuvo Adriana y que agora nun tien padre, y anque ye cuasi una guah.a, namórase perdidamente d’ella. Al puntu que si nun ye a casase con ella, de les perres nun hai nada dicho. ¡Menuda presión pa la moza y pa so madre! El pueblu, peseteru, lo que quier ye que Juan dexe ellí les perres, o seya que la cosa ta qu’arde. Bueno, nun cuentu’l final por si dalgún entovía nun la vio y anímase.

La versión que yo tengo ye estraordinaria. La grabación orixinal ye de 1952, anque la copia remasterizada ye de 1995, poro, los editores, con bona vista comercial ponen nel repartu, en primer llugar, a Teresa Berganza una de les meyores sopranos del mundu. Un poco engañu, pues la Berganza interpreta a Rosaura que tien un papel mui pequeñu. Los verdaderos trunfadores de la obra son, en primer llugar el gran barítonu Manuel Ausensi, plenu de voz y bon gustu, que fai un Juan inmeyorable. Y xunto a él, Toñy Rosado, una soprano poco conocida pal gran públicu, que tamién fai una Adriana xenial. El tenor Carlos Munguía, qu’interpreta a Gustavo, el mozu de Rosaura zarra’l repartu con bona voluntá y ensin desmerecer, anque con esa guapísima voz de Manuel Ausensi dante ganes de que seya ésti el que se case cola mocina. La orquesta diríxela otru grande: Ataulfo Argenta y los Coros Cantores de Madrid, el maestru Perera. Total, que petecíame tener otra colada entera pa siguir planchando, pues dábame pena tener que la interrumpir. En fin, el tercer actu, pa otru día.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

La Olivina del día

26 Abril, 2017

Faciendo una escavación nel metru de París, alcuentren el cadabre del Partíu Socialista Francés. Taba momificáu.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

España y Europa: dos proyeutos n’obres

24 Abril, 2017

A estes hores entovía nun finó’l recuentu de los votos de les eleiciones presidenciales en Francia. Paez mentira pa ellos, que gasten tantu cuentu de modernidá, y los resultaos definitivos tarden en salir muncho más que n’España que siempre nos tuvieron por unos “chepos”.  Ye igual, persabemos, per tierra, mar y aire, que los candidatos que pasen a la segunda vuelta son Emmanuel Macron y Marine Le Pen. La derecha de Fillon fue derrotada mui nidiamente y los socialistes… estrapallaos. A destacar el bon papel fechu por Mèlenchon, del partíu (o como se llame) de Francia Insumisa, que con cuasi un 20% del total de los votos va a dar que falar nun futuru prósimu. Nesti casu les encuestes acertaron y nun hubo sorpreses.

Cuesta trabayu almitir qu’un partíu d’estrema derecha, como’l de la fía del nazi Jean-Marie Le Pen, tea disputando’l primer puestu nes eleiciones d’un país que tantos intelectuales comprometidos dio y cuya clas obrera, y los sos sindicatos, fueron vanguardia de les reivindicaciones más izquierdistes. Ensin embargu, voten agora mayoritariamente a esa paisana insolidaria y retrógrada. Ta claro que dalgo se ta faciendo mal, por parte la Xunión Europea, cuando tanta desafeición esiste ente grandes mases de xente en tol continente. La suba de los partíos d’estrema derecha en llugares onde antes yera impensable, lo amuesa. Y esos mensaxes simplistes de que “el malu ye l’otru, el de fuera, l’estranxeru”, tán afondando na mentalidá de munchos porque la Comunidá Europea ta más fecha pa les empreses y los grandes capitales financcieros, que pa los ciudadanos europeos. ¿Quién manda, daveres, nes instituciones europées? Munchos, dende llueu, nun nos sentimos representaos.

Coinciden estes eleiciones franceses con unes declaraciones del ínclitu Pedro Sánchez, un de los triunviros socialistes, que quier reescribir la Historia depués de fracasar cuando tuvo la oportunidá d’escribila al dereches. Agora diz, pa pastu de catalanes y correlixonarios del PSC, que Cataluña ye una nación y qu’hai que facer d’España una “nación de naciones”, conceutu que, en boca d’otru, tendría un claru sentíu. Pero agora ye increyible, o seya, que nun podemos creyelu, viniendo d’un de los partíos más centralistes que tenemos. Entovía n’Asturies nun respeten la nuestra identidá y  agora quieren que seamos “nación de naciones”… A nun ser que les “naciones” fueren Cataluña y el Restu d’España, como esos partíos de fútbol que se xueguen nes fiestes del pueblu.

En fin, que depués de tantos años (sieglos) paez que nin España, nin Europa alcuentren entovía acomodu políticu, polos egoismos de dalgunos, y la falta de mires d’otros. Y esa inestabilidá ye la que xenera gran parte de les convulsiones que tán sufriendo una y otra. Gana Macron, xube la Bolsa, y too sigue como taba. Anque nada ta como taba.

 

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

Ex libris

21 Abril, 2017

Títulu: “La amiga estupenda”

Autora: Elena Ferrante

Traducción: Celia Filippeto

Editorial: Lumen

Añu: 2012

DOS AMIGUES XENIALES.- Esta novela ye la primera d’una tetraloxía que tien a dos especiales amigues por protagonistes. La so rellación, nel entornu míseru y abigarráu del Nápoles de posguerra, ye’l filu conductor d’una historia que, ensin embargu, podría desendolcase n’otros munchos contestos europeos. Porque esi barriu onde asoceden los fechos narraos, nun nos suena diferente al de cualquier otru país que pasare poles fames y miseries que arrastra una guerra. Nin la composición social ye muncho estremada de la qu’equí se nos ufierta. Un microcosmos enllenu de pequeños tallerinos, d’artesanos, de tenderos… Asina l’autora siéntese obligada a poner, como nes antigües noveles de misteriu,  un pequeñu entamín onde desplica los personaxes que llueu van salir: El zapateru y la so familia, el charcuteru, el conserxe, el carpinteru, el ferroviariu-poeta, el verduleru, el pasteleru… Nun facía falta, bien ceo vamos dir conociéndolos sobradamente.

Ente toos ellos, viven y suañen Lila y Lenú, eses dos amigues tan distintes, pero tan complementaries, que caltienen una estraña rellación de dependencia que dura tola novela, pese a les distintes vicisitúes poles que van dir pasando ca una d’elles. La so amistá colos amigos de la pandilla, el colexu, los maestros, los mieos infantiles, l’espertar de la xuventú… Too ello espléndidamente cuntao con una prosa cenciella, como correspuende al tonu personal de la narración, pues ye una de les dos amigues la que fala en primer persona, anque dalgunes reflexones de les que se faen paecen propies d’una persona de más edá. Total, quédase un con ganes de siguir lleendo les prósimes entregues d’esta serie qu’apunten mui alto.

Un par de notes pa finar. La primera sobre l’autora: Elena Ferrante ye un alcuñu. Pero non como esos que, anque firmen con otru nome, sábese dafechu quién ta detrás. Non, naide lo sabe. Baráxase, inclusive, la posibilidá de que seya un paisano. Dame igual. A la hora lleer hai que prescindir de los nomes, de les crítiques y hasta de los prólogos que yá t’empobinen nun determináu sentíu. Lleer y sacar conclusiones propies, eso ye lo que procuro facer siempre, anque’l boca oreya tamién funciona, claro. Otra nota: El títulu n’italianu ye “L’amica geniale”. Nun sé por qué motivu la traductora escoyó la pallabra castellana “estupenda”. A parte que tien otres connotaciones distintes, queda claro que-y va muncho meyor el “genial” del orixinal. Per otru llau, la semeya de la portada tampoco nun-y fai nengún favor a la novela. En fin.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

La Olivina del día

17 Abril, 2017

El mélicu que nos dexa les tripes más curioses ye’l mélicu interiorista.

 

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

Pallabres pa María Moliner

15 Abril, 2017

Pallabres, porque fue lo qu’ella acuñó a lo llargo de la so vida: como bibliotecaria, como collaboradora na Institución Llibre d’Ensañanza y nes Misiones pedagóxiques, como autora única d’un gran diccionariu que yá se conoz pol so nome: El María Moliner. Un llabor de más de quince años, ella sola, con mínimes ayudes y ensin el sofitu de nenguna entidá oficial. Faciendo unes fiches pequeñes, escrites a mano (daquella nun había ordenadores pa estos menesteres), clasificando, corrixendo, dexando la vista y la paciencia na composición de lo que fue la so obra magna, la que la enxertó pa siempres na Historia.

Agora, 38 años depués del so fallecimientu, la realizadora Vicky Calavia, maña como ella, presenta un documental que recueye lo más importante de la so vida, too ello alrodiu de les pallabres. Pa ello, entrevista a un piñu d’autores de dambos sexos que tán rellacionaos cola Real Academia Española de la Lengua. Una Academia que cometió, nel so día, un erru monumental al nun almitir a doña María Moliner ente los sos miembros. Bien ye verdá que la presentación fízose un poco “a la tragala” y ensin tiempu pa preparar el momentu más afayaízu, pero tamién ye verdá qu’ente los miembros de l’Academia había una gran misoxinia y costaba abrir el camín pa les muyeres académiques. El so rival, un Alarcos bastante mocín entovía, tuviere tiempu sobráu pa ingresar na institución, ensin arrampuña-y el puestu a la gran lexicógrafa. La Moliner, nunca más quixo que la volvieran a presentar y siguió faciendo lo de siempre na solitú de la so casa. Trabayar coles pallabres.

De too  ello fala’l documental de Vicky Calavia, coles voces de xente que la conocieron, la valoraron y la quixeron, ente elles la de la so fía, y otres que nun la valoraron tanto, como’l bocazas de Camilo José Cela, que votó en contra porque’l diccionariu nun contenía “palabrotes”. En fin, un actu interesante y emocionante, mínimamente empañáu pol calor saharianu que teníemos na sala de conferencies del Antiguu Institutu, que fizo que muncha xente, ente ellos nosotros, nun quedáremos al coloquiu. A ver si son a igualo enantes de que la sala quede vacía, eso nun hai quien lo aguante.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

¡Feliz Aniversariu de la República!

14 Abril, 2017

Anque la II República supunxo sangre, sudor y llárimes, fue un saltu hacia alantre pa romper con tantos cures, militares y súbditos, y convertinos en Ciudadanos. La esperiencia nun salió bien, pero hai que lo intentar de nuevo. Too enantes de siguir aguantando a los Borbones. Un desastre pa la nuestra Historia. ¡Viva la República!

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

La Olivina del día

13 Abril, 2017

La prensa miente: en Venezuela nun hai fame. Acaben de tira-y güevos a Maduro.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

Ex libris

10 Abril, 2017

Títulu: “Ávidas pretensiones”

Autor: Fernando Aramburu

Editorial: Seix Barral

Añu: 2014

EXERCICIU D’ESTILU.- Avalada pol prestixosu premiu Biblioteca Breve, de la editorial Seix Barral, llegó esta novela del famosísimu autor de “Patria” que, de la nueche a la mañana y por mor de la rellumante acoyida a ésta última, pasó de ser cuasi un desconocíu a convertise nuna celebridá. Pero Aramburu nun yera un don Naide cuando escribió la novela total sobre’l terrorismu etarra, sinon un escritor con una obra consolidada anque poco conocida del gran públicu. La prueba ye esti premiu que-y otorgó un xuráu compuestu, ¡na menos!, que por Caballero Bonald, Pere Gimferrer, Eduardo Mendoza, Elena Ramírez y Carme Riera.

En cuantes a la novela… bueno, ye una obrina bien escrita, con un estilu mui personal (dacuando ampulosu, dacuando coloquial), con munchu sentíu del humor, pero, en cualquier casu, una novela menor. L’autor guipuzcoanu introduz nun conventu de monxes a un variáu garapiellu de poetes, que van pasar ellí los tres díes que dura un alcuentru lliterariu, y depués ximielga la “coctelera” pa que se combinen de munches maneres. Hai nel grupu homosexuales, lesbianes, don Xuanes, reprimíos, tímidos, exhibicionistes y hasta un ciegu con ¡lazarilla! Y asina, les sos actitúes y conversaciones, dan muncha salsa al platu que nos prepara con ellos Aramburu. Pero too ello nun pasa de ser un divertimentu. Yo, polo menos, nun-y veo otres pretensiones anque, claro, el llibru nun ta esentu d’una sele crítica a esti tipu de certámenes y de “fauna” escritora. Lléese con agradu, consigue dalgunes sonrises y a la fin zarres el llibru y nun pienses más n’elli. Total, novela mui afayaíza pa llevar de viaxe o lleer na playa. Con eso dígolo too.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

La Olivina del día

6 Abril, 2017

Últimes notices: Paez que la colonia de monos en Xibraltar, aumenta.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

Pablo Ardisana, in memoriam

4 Abril, 2017

Llistu, coñón, polemista, gran poeta… Dexónos Pablo Ardisana. Facía munchu tiempu que nun lu vía y, poro, el mio postrer recuerdu d’elli ye antiguu. Entovía lo recuerdo. Fue nuna presentación nel salón d’actos de la Biblioteca Xovellanos de Xixón. Nun sé de que diba la cosa, pero yera al rodiu d’otru gran poeta: José García Pelaez. Depués de sentir falar un cachu grande a otros invitaos sobre les escelencies de “Pin de Pría”, cuando-y tocó’l turnu lo primero que dixo fue: “Por favor, nun sigan llamándolu Pin de Pría, esa ye una cosa de Xixón. Perellí d’onde yera él y d’onde soi yo fue siempres “Pepín de Pría”. Tomen nota”. Xeniu y figura. Y, depués de tantes escelencies, mira tú por qué cosa tan cenciella lu recuerdo agora. Que la tierra-y seya leve.

Categoríes: Canal Blogues, Recomendaos

Pages