Canal Blogues

"La Sidra" pon na cai'l so númberu 130

Falar y lleer - fai 8 hores 16 min



El númberu de La Sidra correspondiente al mes d'ochobre que fai'l númberu 130 yá ta disponible pa la so descarga en pdf, con una bayura conteníos venceyaos a la cultura sidrera y que recueye les sos seiciones de siempre (muyeres del llagar con Eva Trabanco Olmo, l'axenda sidrera, ect..) y dedica-y abondu espaciu a eventos como'l Festival Intercélticu de Lorient del agostu pasáu, el Concursu de Semeyes La Sidra, o el III Concursu Asturianu de Sidre Casero.

Esti númeru tamién ufre unos interesantes apuntes sobre la sidre nel conceyu de Piloña y sobre etiquetes históriques.

Más información: Númberu 130 de La Sidra

Fonte: Asturnews
Categoríes: Canal Blogues

Carrera de la Gran Mazana

El blog de Xuan Xosé - fai 9 hores 15 min
Güei cuerro na Carrera de la Gran Mazana, competición (competicionina) que la Fundación Príncipe d'Asturies organiza en Xixón p'acompangar cola premiada Maratón de N.Y.Anque m'apunté a los diez minutos d'abrise la inscipción, cuerro col dorsal 3381, porque van por orden alfabéticu.Por cierto, dibe ser solo 3000, dixéren dempués que s'ampliara a 3.500 y, a nun ser que los alevines y mozos tengan quinientos dorsales, paez que vamos ser 4.000.Yá vos contaré.



Llegando esti añu na Carrera'l Xurásicu, Llastres-Colunga
Categoríes: Canal Blogues

Asturies

El Regatu - 24 Ochobre, 2014

Categoríes: Canal Blogues

Reciben con urries y xiblios a los reis y convidaos a la ceremonia ante un espectacular despliegue policial

Atlantic Prau - 24 Ochobre, 2014

Un gran númberu de manifestantes ocuparon esti vienres la Plaza La Escandalera y parte del Paséu Los Álamos pa protestar contra la xestión política de la crisis, la corrupción y la monarquía, y urriaron  a los Reis y a los convidaos, a la so llegada a la ceremonia de los Premios Príncipe.   

A lo último, la concentración, convocada pola estaya sindical del sindicatu CSI en Caxastur, llevóse a cabu, eso sí, ente un espectacular despliegue policial y con un valláu que zarraba la metá de la plaza uvieína, y torgaba que los asistentes a la protesta s'averaren a la cai que da accesu al Teatru Campoamor. Por esti motivu, los convocantes presentaron una denuncia por vulneración de derechu de manifestación. Nun se produxeron incidentes.   

Antes de les cinco de la tarde empezaron a llegar los primeros asistentes. Poco dempués llegaben en manifestación pela cai Marqués de Santa Cruz los participantes nes marches pola Dignidá (los organizadores cifráronlos en 2.500) acompañaos d'unos cientos de persones que tomaron parte de la plaza y el Paséu los Álamos.

Pancartes de CSI, de Podemos, d'Izquierda Xunida, podíen vese ente mensaxes n'asturianu y en castellán contra la monarquía, a favor de la república, y apelativos como 'Fartones' o 'Lladrones'. En primer llinia, tuvieron trabayadores de Caxastur, lo mesmo que de Tennecco o de la Fábrica d'Armes.   

Na zona de La Escandalera, los numberosos axentes de la Policía Nacional, incluyíos esti añu l'per primer vez los miembros de les Unidaes d'Intervención Policial, namás permitieron averase al Teatru Campoamor a los curiosos de la ceremonia y a los favorables a la monarquía. A los qu'acudíen a protestar obligábenlos a ponese tres el valláu, qu'esti añu taba instaláu tras la fonte. De fechu al exconceyal d'Izquierda Xunida n'Uviéu, Celso Miranda, los axentes quitáron-y una bandera de la República, cuando la enseñó a la llegada de los reis, frente a la entrada del centru escénicu uvieín.   

Los asistentes urriaron enforma al coche de los reis, anque la barrera formada poles bandes de gaites valió de pantalla sonora. Tamién xiblaron a munchos de los convidaos a la gala, ente ellos l'alcalde d'Uviéu, Agustín Iglesias Caunedo, el conceyal Jaime Reinares, l'exministru Josep Piqué, o'l periodista Luis del Olmo.

DENUNCIA   

La estaya sindical de la CSI en Caxastur presentó una denuncia nel Xulgáu de Guardia por vulneración del derechu a manifestación. El sindicalista Juan Manuel Martínez Morala esplicó que'l permisu del actu yera pa tola Plaza La Escandalera y non pa la metá d'ella. "Enseñámosla al xefe de Policía pero fizo lo que-y dio la gana; esto ye un estáu de "desfecho", quexóse.   

Otru exsindicalista, Cándido González Carnero, representante de l'asamblea de les Marches pola Dignidá, mostró'l so preste pol resultáu de la convocatoria y mostró la so confianza en que l'actu d'esti vienres valga pa promover una llinia de movilización xeneral.   

Na concentración tuvo presente Diego Cañamero, secretariu xeneral del Sindicatu Andaluz de Trabayadores (SAT), acompañáu por un nutríu grupu de militantes de la so organización llegaos d'Andalucía en dellos autobuses. Consideró "una vergüenza" el gastu económicu que traen estos premios. "A los qu'hai que da-yos un premiu ye a los mineros, a los estudiantes y a los miles de trabayadores que tienen qu'emigrar porque nun hai trabayu", criticó. Espresó tamién el so deséu de qu'esta y otres movilizaciones acaben nuna converxencia política en tol Estáu.   

Tania González, eurodiputada asturiana de Podemos, presente na Escandalera, destacó la numberosa asistencia a la concentración y tamién amosó'l so deséu de qu'esti tipu de movilizaciones acaben desembocando nuna converxencia política, especialmente con vistes a les elecciones autonómiques y a conceyos.

Categoríes: Canal Blogues

Tamién hubo dignidá ente los premiaos

Trabayu de Campu - 24 Ochobre, 2014

Fue bastante vergoñosa la retransmisión televisiva del actu del Campoamor (la verdá ye que nun la vi entera), pol escaezu que se fizo de les protestes que s’aldovinaben alló, nel fondu del paisaxe uvieín. Ye nidio que nun diben a da-y muncha cobertura, pero ente eso y escaecelo dafechu debiere haber un intermediu. Nun voi falar de les llamaes “marches de la dignidá”, nin de los actos de la izquierda plural, con una mecigaya incomprensible na que diben de la mano un Partido de los Trabajadores Andaluces, con xente d’Amaiur, que al mio modestu talantar tienen discursos, nun ya diferentes, sinón incompatibles, pero bueno, digo que nun voi falar de too ello porque abúltame que yá tien los sos propios medios de ruxilo y yá tocó n’otros momentos. Lo que quiero dicir, y digo, ye que podrán ponese tolos reparos que  se quixeren a estos premios -yo mesmu tengo dalgunos que poner- pero mirándolo ensin pasión tamién tienen un llau positivu que nun convien desdexar.

Lo primero, qu’hai un piñu de persones interesantes, de xente que tien un mensaxe intelectual y una postura ética que tresmitir y que munches veces la defensa d’esa postura pue costa-yos muncho, inclusive la vida como ye’l casu de dalguna de les premiaes esti añu. Ye verdá que tamién hubo munchu “mexanís” premiáu, como’l casu del “nuestru” Fernando Alonso” o d terminaos futboleros, por nun dir más lloñe, pero lo uno nun quita a l’otro. Asina que,  como tenía munchu trabayu de plancha atrasáu, mangué la tabla frente a la tele pa sentir dellos de los discursos de los premiaos. Por un fallu nel cronometraxe, namás pude facelo, un cachín con John Banville y la so encesa defensa del llabor del escritor a lo llargo la historia -“afilamos nuestras frases para que alcancen el corazón de las cosas”- y llueu sí, con Joseph Pérez y con Caddy Adzuba (creo que lo pongo bien).

Pérez tuvo méritu porque, en llugar d’escoyer un tema tan queríu pa elli como ye’l de Carlos I y el so Imperiu nel que nun se ponía’l sol, escoyó un humilde testu de Fray Luis de León nel que se falaba de la paz. Con dos pallabres que podíen prestase a enquivocos -“orden y sosiego”- pero qu’él desplicó con claridá pa llegar a la conclusión de que, cuando un sistema nun ye aceptáu pola totalidá de los que lu comparten hai que lu cambiar por otru. Y qu’hai que lluchar siempres escontra la inxusticia. Esto, claro, dicho con pallabres míes. Nun fizo mención, nin una sola vez, a la Corona. Y llueu intervino la periodista congoleña Adzuba que dio una verdadera lleición de dignidá, denunciando los cientos de miles de violaciones, la crueldá d’una guerra sofitada poles grandes multinacionales, los neños que lleven pa combatir y eses probes families qu’anden d’un llugar a otru ensin comida, nin abellugu. Fizo enmudecer al auditoriu col so calofriante rellatu d’una guerra que paez nun interesar a naide. Pa finar pidió la constitución d’un Tribunal Penal Internacional específicu pal Congo, como se fizo con Ruanda, ya que l’otru ye claro que nun funciona. Aprovechó, entós, la plataforma de los premios p’alzar la so voz, con resonancia mundial, lo cual yá ye una pequeña xustificación de les que yo falaba más enriba. Depués vi que xubía’l Borbón a garrar el micrófonu, y como ya conozo toles mandangues que cuenta cada añu, treslladé la tabla de planchar pa la cocina y punxe’l programa”El  sótano” de Radio Tres. Casualmente taba cantando Louis Armstrong un blues que se titulaba dalgo asina como: “Mueve tu la boca, que yo movere’l mio negociu”. Paez que taba viendo tamién lo del Campoamor.

Categoríes: Canal Blogues

"Tornaron los grises a Uviéu"

Atlantic Prau - 24 Ochobre, 2014

El Voceru d'Izquierda Xunida nel Conceyu d'Uviéu, Roberto Sánchez Ramos, manifestó esti vienres ante l'esplegue policial por cuenta de la ceremonia d'entrega de los Premios Príncipe d'Asturies que "tornaron los grises: la Delegación del Gobiernu central y la policía nacional nun respeten la decisión xudicial y esforcien el derechu constitucional de manifestación."

Pa Sánchez Ramos "ye absolutamente intolerable que la Delegación del Gobiernu y la Policía Nacional repriman el derechu constitucional de manifestación. Nun se ta respetando la decisión xudicial y hanse fincáronse valles pa que nun podamos manifestar la nuesa opinión so la monarquía, la familia rial, los premios príncipe y sobremanera esti espectáculu".

"Paez que los grises volvieron pa protexer a una castra que sigue viviendo bien a cuenta de toos. Muncha policía poca manifestación ye lo que quieren quien s'amuesen obscenamente primero de too n'Uviéu.

Esiximos respetu a la Constitución, al nuesu derechu a falar, a opinar a dicir, queremos menos policía y menos miéu a la xente", conclúi'l conceyal d'IX.

Categoríes: Canal Blogues

Mieres convoca una edición nueva del Concursu de Rellatos Curtios p'alumnos de Secundaria

Falar y lleer - 24 Ochobre, 2014
Cartelu del III Concursu de Rellatos Curtios "Conceyu de Mieres"
   Yá ta abiertu’l plazu pa presentar trabayos pal III Concursu de Rellatos Curtios ‘Conceyu de Mieres’ pa estudiantes de Secundaria. El plazu fina’l 30 de payares y los ganadores van recibir un llote de llibros n’asturianu.   Nesti concursu qu’entama’l Serviciu de Normalización Llingüística de Mieres pueden participar estudiantes matriculaos en centros educativos de Secundaria d’Asturies con edaes ente les 12 y 18 años. Pa ello, han de presentar una obra inédita, orixinal y de temática llibre que nun supere les trés fueyes per una cara en formatu DIN-A4 y tipográfía ‘Times New Roman’, cuerpo 12 y a doble espaciu. El testu ha de tar dientro d’un sobre zarráu con un alcuñu que s’indicará n’otru sobre más pequeñu onde han de dir los datos del alumnu o alumna. Nel casu de que s’opte por unvialu en formatu electrónicu, les señes del autor han de dir nun documentu axuntu.   El día caberu pa entregar los testos fina’l 30 de payares. El mou de presentalos a concursu pue ser en mano, na Casa Cultura Teodoro Cuesta, o per vía postar a la direición de la mesma: cai Manuel Llaneza, númberu 8; 33600 Mieres del Camín. Tamién ye posible utilizar el corréu electrónicu llingua@ayto-mieres.es. Un xuráu encargaráse de seleicionar al ganador y a los dos finalistes, que van recibir un llote de llibros en llingua asturiana. La entrega de premios celebraráse nel salón d’actos de la casa cultura nun actu con fecha por determinar y los trés trabayaos vencedores van espublizase nel llibru de les fiestes de San Xuan. Pa más información, pue contautase col Serviciu de Normalización Llingüística de Mieres al traviés del so corréu o nel teléfonu 984.18.02.37, cola estensión 601.                                                                                          Fonte: asturies.com
Categoríes: Canal Blogues

Lola Sánchez (PODEMOS): El Tratáu de Llibre Comerciu ente Europa y los EEXX mete miéu.

Atlantic Prau - 24 Ochobre, 2014

Con nocturnidá y alevosía, guardando los documentos sobre les negociaciones so llave, llueñe del algame de los eurodiputaos escoyíos polos ciudadanos europeos, y calteniendo más xuntes colos lobbies que colos representantes de la sociedá civil; asina ye como xestiona la Xunión Europea la información sobre'l polémicu Tratáu de Llibre Comerciu ente Bruxeles y Washington, según denuncien decenes d'europarlamentarios, activistes y representantes de la sociedá civil.

Un añu y cuatro meses dempués del entamu de les negociaciones ente la XE y los EEXX pa crear la mayor aria de llibre comerciu del mundu, apenes tescendió información sobre estes xuntes hasta la fecha, pero ye abondu como por que distintes voces en dellos países alzárense contra'l Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP, n'inglés).

Sánchez: "Va atacar a la regulación medioambiental, a la soberanía de los estaos, a la propiedá intelectual y a los servicios públicos". "El so valumbu ye enorme. Va afectar a tolos ámbitos de la lexislación que se supon que mos protexe", alvierte Lola Sánchez, eurodiputada de Podemos. "Va atacar a la regulación mediuambiental, la soberanía de los estaos, la propiedá intelectual o a los servicios públicos", apunta . Por casu, no que respecta al mediu ambiente, y a pesar de que l'anterior comisariu européu nesta materia, Janez Potocnik, nun pudiera nomar estudios sobre l'impactu de l'alianza comercial nel mediu ambiente europeo, el TTIP podría sirvir pa importar la "desregulación total sobre'l fracking qu'hai n'EEXX hasta Europa", como apunta Sánchez,"va ponemos nes manes d'EEXX pa usar una técnica peligrosa, que provoca terremotos, qu'emplega productos químicos hasta agora prohibíos", denuncia la representante de Podemos.
La eurodiputada arrinca esti vienres, en Sevilla, una xira per cuatro ciudaes p'alvertir de los peligros d'esti tratáu, que na so opinión recibe'l sofitu de les fuerces polítiques, namái porque estes "tán vendíes a los intereses de les grandes empreses y de los inversores, y namái-yos interesa qu'el IBEX vaya bien".

Con estes charres, nes que van acompañala representantes de plataformes contra'l fracking, l'Asociación pola Tasación de les Transaiciones financieres y pola Acción Ciudadana (ATTAC) o de la plataforma Non al TTIP, la eurodiputada pretende "que la xente se ponga'n marcha, que sepa lo que ta pasando", yá que nel nuesu país hasta apocayá yera una tema dafechu desconocíu.

"Ta fora del alderique públicu y políticu: los grandes medios nun tán informando, la televisión nun diz nada, y ta fora de l'axenda pública", denuncia Sánchez. Inclusive pa los eurodiputaos, escoyíos polos ciudadanos europeos, la opacidá ye total. "El secretismu qu'hai ye indignante, nun paramos de denuncialo. En Bruxeles hai una Reading room na que se curien dalgunos d'estos documentos, na que namái pueden entrar los coordinadores de la Comisión de Comerciu Internacional [siete, ún per ca grupu na Eurocámara], y facélo ensin bolígrafos, ensin móvil, y en teoría nun pueden cuntar lo que vieren.

Depués vien el xefe de les negociaciones per parte de Bruxeles, Ignacio García Bercero, y diz qu'hai bien de tresparencia, que nun sabe por qué nos sollertamos", critica Sánchez. La selmana pasada, cerca d'una trentena d'eurodiputaos (ente ellos tolos de Podemos y dellos d'IX) protestaron ante la puerta que-yos torga consultar los documentos, a pesar de los sos repitíos pidimientos d'accesu. "La Comisión Europea nun quier que sepamos qué se ta falando nes negociaciones, poles consecuencies qu'esto va tener nel nuesu día ente día", denuncia Sánchez, recordando que Bruxeles baltó en setiembre una iniciativa ciudadana que ciscaba la derogación del TTIP.

"Les empreses van faer lo que -yos de la gana"

La europarlamentaria recuerda que l'alcuerdu inclúi un mecanismu de proteición d'inversiones (ISDS) que va dexar que les empreses denuncien a los estaos nos qu'invirtieren si consideren que les normatives qu'apliquen estos estaos afecten de dalguna forma a estes inversiones "Ye un golpe d'Estáu, un ataque a la democracia, y va restar soberanía a los estaos. Les denuncies van facese ante paneles arbitrales, y non ante los tribunales nacionales, pudiendo esixir compensaciones millonaries. Y, anque nun llogren qu'estos paneles arbitrales, formaos por xuristes, yos déan la razón, la factura pa los estaos que se vean somorguiaos nestos procesos puede xubir a miles d'euros per hora de trabayu. Los más prestixosos espertos nesta materia cobren ente 600 y 800 euros per hora de trabayu, y el negociu d'arbitraxe ta en manos d'unes poques empreses, na so mayoría estadounidenses, que llogren beneficios millonarios polos sos servicios. "Les empreses van tener llibertá total pa faer lo que-yos de la gana, y el mayor exemplu ye'l mecanismu de solución de discutinios ente estaos y empreses; esta denominación ye yá una barbaridá, porque pon a multinacionales y países nun planu d'igualdá.

El TTIP da enforma mieu, porque les corporaciones van poder demandar a gobiernos centrales, autonómicos o conceyos, si estes alministraciones efectúen cambeos regulatorios, anque sía pa protexer a los sos ciudadanos. Ye un golpe d'Estáu, un ataque a la democracia, y va restar soberanía a los estaos. Si quieren defender a los sos ciudadanos, van enfrentase a demandes millonaries. O eso, o van tener qu'abstenese d'aplicar estes regulaciones", razona Sánchez.

P'atopar precedentes d'esti tipu de demandes, basta recordar el casu de les acciones llegales entamaes por delles empreses multinacionales contra España, por retirar les subvenciones y ayudes a les enerxíes anovables, o'l casu d'Arxentina colos fondos utre. "Podría pasar daqué asemeyáu inclusive cola Asociación del Rifle, si quieren qu'equí se regule como n'EEXX", apunta la eurodiputada.

El silenciu del Congresu de los Diputaos

"El TTIP ta fora del alderique públicu y políticu; los grandes medios nun tán informando, la televisión nun diz nada" El grupu de la Esquierda Unitaria Europea (GUE/NGL) lleva meses sollertando de los riesgos del tratáu, como tamién fixeron Los Verdes, pero'l silenciu de los grupos más poderosos de la Eurocámara (conservadores, socialistes y lliberales) dio nales al tratáu.
"Últimamente hai unidá a la de criticar la falta de tresparencia, pero no fondero, socialistes, conservadores y lliberales tán d'alcuerdu: sofiten el TTIP, anque pidan información, y vamos ver a ver qué pasa a la de votar", apunta Sánchez, que sicasí cree qu'hai esperances de que l'alcuerdu nun sía ratificáu, si s'exerz abonda presión social.
"El Parlamentu Européu paró l'ACTA (Alcuerdu Comercial Antifalsificación) pola presión social, porque los eurodiputaos d'Alemaña o de Reinu Uníu sintieron la presión de los ciudadanos", recuerda.
En mayu, l'Esquierda Plural pidió al Congresu de los Diputaos que paralizara les negociaciones, daqué a lo que se negó la aplastante mayoría de la cámara. En segunda instancia, de nuevu refugaron el pidimientu d'IX de convocar un referéndum pol que los españoles opinaren sobre'l TTIP y, a lo último, el PP fixo usu del so rodiellu de mayoría absoluto pa entartallar tamién el pidimientu de formar un comité que nel plazu de seis meses informare a los ciudadanos españoles sobre los posibles efectos del TTIP nel nuesu país, una y bones Bruxeles agarrose a les previsiones más optimistes, y nun paez ver nengunu de los peligros del tratáu.

La xira de Sánchez

El ciclu de charres "Desmontando'l TTIP" arrinca en Sevilla, esti vienres, pa dempués llevar a Sánchez hasta Palma de Mallorca (29 d'ochobre, al pie de la eurodiputada Tania González), o Valencia (30 d'ochobre). Si tou va según lo previsto, la eurodiputada entama tamién recalar en Madrid y Barcelona, pa denunciar la cara oculta d'un alcuerdu "que va suponer un reequilibrio de poder ente estaos y corporaciones, que puede camudar tou".

Categoríes: Canal Blogues

"El réxime ta debilitáu y tien miéu"

Atlantic Prau - 24 Ochobre, 2014

La sección de Caxastur de la Corriente Sindical d'Esquierdes (CSI) y l'asamblea organizadora de les Marches pola Dignidá caltienen la so convocatoria de protesta pa esta tardi, a les 17.00 hores, na Plaza La Escandalera, a pesar de les últimes informaciones qu'afirmen que la movilización nun ta autorizao nesti puntu. Numberosos axentes de la policía tomaron posiciones nel céntricu allugamientu carbayón.

Los convocantes aportunaron en que la convocatoria ye llegal y cuenta con permisu, confirmáu en sentencia non recurrible del Tribunal Cimeru de Xusticia por que se celebre nesti puntu. Asina lo esplicó Marco Antuña, representante de la sección sindical, que caltuvo'l so llamamientu tantu a los trabayadores de Caxastur, como a toles persones y colectivos que quieran sumase pa denunciar la situación de paru, la precariedá llaboral y de corrupción. Aportunó que la Corriente realizó yá numberoses manifestaciones ante les oficines de la entidá bancaria, "toes elles con calter absolutamente pacíficu". Sobre la presencia policial, señaló que ye un niciu de que "el réxime ta debilitáu y tien miéu". Nun sentíu asemeyao espresóse Óscar Vega, miembru de l'Asamblea de les Marches pola Dignidá, quien acusó amás a Delegación del Gobiernu central de tar incumpliendo la sentencia de la TSXA que dexa la convocatoria na Plaza La Escandalera. Aportunó en que van allegar al llugar a les 17.00 hores como teníen previstu y alvirtió de les posibles "tensiones" que puedan xenerase si traten de torgar esta movilización llegal".

Categoríes: Canal Blogues

Sal a la venta 'Astérix El Galu'

Falar y lleer - 24 Ochobre, 2014
La primer historia d'Astérix y Obélix, 'Astérix El Galu', yá ta disponible en llingua asturiana. Salvat espubliza esti cómic tres l'ésitu algamáu por 'Astérix na tierra los pictos'.Les llibreríes del país tienen a la venta esti exemplar, el primeru de los 35 álbumes editaos hasta la fecha, na nuesa llingua dende ayeri. Los responsables de la editorial cuenten con escosar esta edición enantes de les feches navidiegues dao'l tirón de los dos personaxes galos ente neños y adultos.Fonte: Asturies.com
Categoríes: Canal Blogues

Carrera de la Gran Mazana

El blog de Xuan Xosé - 24 Ochobre, 2014
Mañana cuerro na Carrera de la Gran Mazana, competición (competicionina) que la Fundación Príncipe d'Asturies organiza en Xixón p'acompangar cola premiada Maratón de N.Y.Anque m'apunté a los diez minutos d'abrise la inscipción, cuerro col dorsal 3381, porque van por orden alfabéticu.Por cierto, dibe ser solo 3000, dixéren dempués que s'ampliara a 3.500 y, a nun ser que los alevines y mozos tengan quinientos dorsales, paez que vamos ser 4.000.Yá vos contaré.



Llegando esti añu na Carrera'l Xurásicu, Llastres-Colunga
Categoríes: Canal Blogues

Astérix, TPA, Política Llingüística y ola k ase?

Cultura basura - 24 Ochobre, 2014
Astérix el galu, el primer álbum del personaxe de cómic del mesmu nome, publicóse esti 23 d’ochobre n’asturianu y parez que ta vendiéndose tan bien como l’anterior: Astérix na tierra los pictos. La situación muestra que la sociedá d’esti país tien interés polos productos culturales nel nuestru idioma y que l’asturianu pue ser dalgo competitivo cuando entra dientro del mercáu de mases n’igualdá de condiciones. Sicasí, como siempre, TPA nin ta nin la esperemos. Mentes informen del llibru nuevu d’Isabel San Sebastián, el discu nuevu de Pablo Alborán o d’una esposición nel Palaciu Real de Madrid, parez que nun hai güecu pa informar de qu’ún de los personaxes más famosos del cómic mundial vuelve falar –y por mor del éxitu anterior- n’asturianu. 
Ye de reseñar que les histories d’Astérix tresformáronse en películes d’animación que foron emitíes y repuestes con éxitu abondo nes televisiones autonómiques. Agora que Los Bolechas yá acabaron –sí, acabaron los 24 primeros capítulos y en vez de repetilos o estrenar episodios nuevos, Virgili y compañía deciden tripitir documentales rancios- y que s’averen les fiestes navidiegues, nun taría mal que daquién na Llaboral o nel Calatrava (Política Llingüística, ola k ase?) tuviera una idea bona y orixinal y decidiera doblar la película d’Astérix el galu al asturianu. Pero esto ye muncho pidir, idees bones y orixinales nes cabeces d’esta xente ye dalgo difícil, y si a eso-y añadimos n’asturianu yá ye dalgo imposible.









Categoríes: Canal Blogues

El Papa no sabe de lógica (o de metafísica)

El blog de Xuan Xosé - 24 Ochobre, 2014
Quiero decir, por "metafísica", "teología". Veamos la cita:

El Papa: «La corrupción es un mal mayor que el pecado» que no basta solo con perdonar.
Porque, vamos a ver, la corrupción puede ser, si acaso, un pecado mayor (mortal) o menor (mortal), pero no hay, en el ámbito cristiano de la culpa y el error, pecados (males) mayores que el pecado. Si acaso, "el pecado contra el Espíritu (¿o "espíritu"?)", que nadie sabe exactamente qué es, pero que no puede perdonarse. Y no parece que la corrupción sea un pecado mayor que el pecado contra el Espíritu. De modo que don Francisco o carece de lógica (no puede haber un pecado "mayor" que un pecado) o tiene una cierta ignorancia, digamos, de tipo metafísico.Uno creía que, en esta materia, su sabiduría era mejor (he dicho "mejor") que la que manifiesta cuando habla de recursos naturales, como cuando se manifiesta contra el fracking, por ejemplo, como si esa técnica consistiese en violar la Mama Pacha.A lo mejor, simplemente, es que habla demasiado.




Categoríes: Canal Blogues

Uviéu va ser güei l'escenariu del primer "cara a cara" ente la castra y l'alternativa de cambiu.

Atlantic Prau - 24 Ochobre, 2014

La esquierda alternativa, plurinacional y abiertamente republicana aconceya güei na capital d'Asturies. Les Marches pola Dignidá y les manifestaciones de la Corriente Sindical d'Izquierda arrexunten a colectivos d'Izquierda Xunida, Podemos, Equo, el SAT y Amaiur. Una esquierda tradicionalmente dixebrao aguiyonada pola irrupción de nueves fuerces y col retu de poder vertebrase en llistes úniques, lo que pa munchos resulta quiméricu. Les Marches pola Dignidá tán integraes por asturianos y por activistes llegaos del Estáu y van partir a primer hora de güei de La Pola Siero, Xixón, Avilés, Llangréu y Mieres. A los dos de la tardi van aconceyar nel Campu La Llosa. Dende ellí van salir en dirección a La Escandalera a la hora prevista pa la manifestación contra los reis.

"UNA EXHIBICIÓN OBSCENA"

Alberto Garzón, posible cabezaleru estatal d'IX al curtiu plazu; Juan Carlos Monedero, de Podemos; Diego Cañamero, del SAT; Juan López de Uralde, d'Equo; Sabino Cuadra, d'Amaiur, son les cares visibles d'un foru social que caleció motores ayeri.

Los colectivos denuncien el parasitismu de la monarquía y de la corte que los arrodia, que la so máxima espresión ye la ceremonia del Teatru Campoamor y l'antepar del Hotel Reconquista. “Una obscena exhibición de poder, riqueza y privilexos”, como sorrayen los organizadores.

Los colectivos de la esquierda republicana reivindiquen la soberanía popular y denuncien la destrucción de los servicios públicos esenciales y del texíu granible. “Oponémonos a la escandalosa situación de probitú y desigualdaes causaes pola avaricia de los ricos, reivindicando la preeminencia del interés xeneral frente al particular”, afirmen dende la plataforma Somos Reales.

CORDÓN POLICIAL

La presencia de los miles de manifestantes va tar controlao por un cordón policial ensin precedentes na ciudá. Nin nos peores momentos del terrorismu etarra llegó a haber una concentración de fuerces de seguridá como la de güei. Más de 600 policíes van desplegase nun radiu bien estrenchu y van convertir la capital nun espaciu altamente xixiláu. Les fuerces de seguridá tán n'alerta y preven que puedan reeditase los incidentes que se producieron en Madrid mientres el pasáu mes de marzu.

L'alcalde d'Uviéu, Iglesias Caunedo, principió a calecer les manifestaciones faciendo un llamamientu públicu a que la ciudadanos ensamen a elles. Los organizadores acusáronlu de criminalizar los actos alternativos.


d'asturias24.es
Categoríes: Canal Blogues

Tradiciones y rituales

El xanu'l caborniu - 23 Ochobre, 2014
Averase a les tradiciones y ritos d'antiguamente nun ye ferial de ciencies esactes. Lleva interpretación, suxerencia y, en definitiva, lo mesmo se pue opinar con xacíu como escabarriase per ende. Valga lo anterior como un capiar a la benevolencia del llector.

Dientro del folklor asturianu hai manifestaciones festexeres, pal divertimientu y la folixa. Puen tener raigaños antiguos o ser adaptaciones, más o menos recientes, d'elementos importaos d'otros llaos. Asina, baillamos xotes, fandangos, etc. que, en xunto, formen un bagaxe cultural nuestru prestosu y valoratible.

Pero hai otres manifestaciones que s'adientren notros ámbitos estremaos de los anteriores. Ye cuando nos somorguiamos nel mundu de les tradiciones y los ritos, conceptos que, davezu, aprucen xuncíos pol mesmu lloriame de lo ancestral. Vamos poner un par d'exemplos d'esto cabero.

Una de les tradiciones con raigones más fondos de la nuestra cultura musical ye la danza prima. Al son d'un romance, dánzala la xente formando círculu, enxareyada, moviéndose p'alantre y p'atrás y desplazándose de llau. Yera -y enagora lo ye en bien d'ocasiones- la manera de zarrar les romeríes y fiestes patronales. Tamién la que fai de xuntanza alrodiu de la foguera de San Xuan, pa celebrar el solsticiu de branu, de fondes reminiscencies precristianes. Tamos, quiciabes, ante un ritual de xuntanza de la tribu, del pueblu, de la vecindá, de la xente que comparte un territoriu, una nación.

El segundu exemplu vamos buscalu nel corri corri cabraliegu. Un grupu de muyeres -seis davezu- desplácense alliniaes moviendo ramos que lleven nes manes. L'únicu home que participa na danza allúgase enfrente d'elles, baillando, moviéndose de llau a llau, xirando... Pudiere representar un doble ritual de fecundidá: hacia la tierra y/o hacia'l clan. Un aquello suxerente: nes figures humanes representaes en Peñatú, xunto al ídolu, hai un grupu d'elles -seis- casi alliniaes y en postura asemeyada (¿caminando?). Frente a elles,  hai otra con una posición de los brazos y les piernes estremada a la d'elles, como blincando. ¿Simple coincidencia... o daqué más fondero?.

Axuntando dambos casos, tenemos una xuntanza de la colectividá cola tierra y ente los propios individuos que la formen. Nun tamos ante la folixa ya'l divertimientu. Allugámonos ante la solemnidá del ritual, ante la repetición d'unos actos con un finxu de partida que se pierde na nuestra particular nueche de los tiempos. Poro, procede acabar con una puntualización importante. Pa poder pescanciar o participar de les nuestres manifestaciones culturales d'esta triba, pa poder sentir daqué pa con elles, ye necesario facelo dende la predisposición anímica ya'l conocimientu previu de lo que tamos viviendo: la tradición, el ritual, la herencia de los ancestros.

Categoríes: Canal Blogues

L'idioma mirandés y la so evolución

Falar y lleer - 23 Ochobre, 2014
Los dialectos astulleoneses, Wikipedia
      El mirandés es el término glotónimo utilizado para referirse a la lengua tradicional hablada en Miranda do Douro (Portugal), perteneciente al subgrupo asturleonés, que incluye también a las hablas tradicionales (leonés y asturiano) de LeónZamora y Asturias en España.     El mirandés goza de reconocimiento oficial en toda la provincia portuguesa Trás-os-Montes e Alto Douro en virtud de la Ley n.º 7/99, de 29 de enero de 1999 de la República Portuguesa ("Reconocimiento oficial de derechos lingüísticos de la comunidad mirandesa"). Es hablado por alrededor de 15.000 personas en los ayuntamientos deMiranda do Douro y Vimioso, en la zona de Trás-os-Montes, en el nordeste de Portugal. Asociaciones internacionales como el SIL International le han otorgado un código propio, y otras como la Unesco lo encuadran dentro de la lengua leonesa.   El mirandés se habla principalmente en el concejo de Miranda do Douro, y en dos aldeas del Concejo de Vimioso, Angueira, y Vilasseco, siendo discutida la inclusión en este último concejo de la aldea de Caçareilhos.Evolución   Las razones por las que un dialecto del grupo astur-leonés se habla en Portugal dejaron de ser una incógnita hace tiempo. En el 297 d. C. la división administrativa de la Península terminó definitivamente tras el periodo de expansión romana. La Tierra de Miranda quedó ligada al Conventus Iuridicus de Asturica Augusta, y no al de Bracara Augusta, como el resto deTrás-os-Montes. De esta manera, la zona de Miranda no perteneció desde el principio al posterior Condado Portucalense, y por tanto se situaba dentro del ámbito astur-leonés, en vez del gallego-portugués. La cristianización de esta zona se llevó a cabo por misionarios procedentes de la actual Astorga.   Entre los siglos VII-VIII y XII el actual concejo de Miranda do Douro perteneció a la diócesis de Astorga, y no a la de Braga, y como explican las Inquisiciones de Alfonso III, la Tierra de Miranda fue repoblada entre los siglos XII y XIV por gentes oriundas de tierras leonesas. La repoblación fue llevada a cabo por el cisterciense monasterio de Santa María de Moreruela, el monasterio de San Martín de Castañeda, el monasterio de Castro de Avellas y por la Orden del Temple deAlcañices. Esta relación privilegiada con León duró al menos hasta el s. XIV y el idioma del Conventus de Asturica Augusta, el leonés occidental, fue efectivamente implantado y posteriormente desarrollado en territorio portugués.   Las razones que han llevado a la conservación de este habla fronteriza, a pesar de que al otro lado de la frontera la lengua leonesa ha prácticamente desaparecido, en el distrito de Braganza se mantiene con asombrosa vitalidad debido a la distancia que separa esta zona de los principales núcleos urbanos del litoral portugués. En la provincia de Zamora, el contacto con el castellano hizo que comenzara la recesión ya a finales del siglo XIX. La “tiranía” de la oficialidad tuvo diferentes consecuencias, además de tener en cuenta los aspectos geopolíticos más relevantes.    La cuestión es que a pesar de que faltó poco para que en España la lengua leonesa desapareciera, en Portugal continuó viva. Algunos lingüistas han pretendido atribuir la conservación del mirandés al dinamismo del castellano frente al portugués, una teoría bastante rechazada en la actualidad. Rafael Lapesamantenía esta teoría en su obra “Historia de la lengua española” y consideraba que el estancamiento del leonés y del aragonés se debió principalmente a ese supuesto dinamismo y a que todos los dialectos colindantes “dudaban largamente”.    La consideración actual de los hablantes del mirandés frente a su lengua, sobre todo en las aldeas más pequeñas, es que su forma de hablar difiere del portugués, y que ellos tienen un “falar mal, charro”. Ya en el siglo XVII se tenía constancia de la divergencia entre las hablas fronterizas de Trás-os-Montes y del Alto Miño. D. Jerónimo Contador de Argote comentaba en su libro “Regras da lingua portuguesa” que “hay algunos dialectos locales (…) que son muy bárbaros y apenas pueden llamarse portugués…”.    A pesar de no ser una definición con criterios demasiado lingüísticos, puede que ser trate de una mención alusiva al mirandés. La opinión de este académico frente a la lengua que describe se simplifica de manera similar con el término “falar rústico”.                                                                                                         Fonte: Wikipedia
Categoríes: Canal Blogues

Abéu oficializa sus topónimos

Tierra alantre, la mesma fala - 23 Ochobre, 2014

JUAN GARCÍA

El riosellano pueblo de Abéu ha decidido recuperar sus topónimos. A través de una labor impulsada por su alcalde de barrio, José María González Varas ‘Chichi’, los vecinos de esta localidad han conseguido reunir más de una veintena de topónimos que quedarán oficializados para que nunca jamás se pierdan y para que esos nombres perduren en el tiempo a beneficio de futuras generaciones. «Cada vez somos menos los que conocemos estos nombres, así que creemos que esta es la mejor forma de evitar su olvido y desaparición definitiva», explicó. En total se han inventariado los nombres de tres barrios (La Viña, La Almadera y La Quintana) y 24 caminos.

En esta última lista están La Cuestona, El Canelón, El Camín Real, El Camín de la Espinera, El Cantarillón, El Canillín de La Rocina, La Canella El Pindal, La Canellona, El Camín del Puriel, El Camín de San Juan, El Camín de la Dehesa, El Camín de La Campellina, el Camín de la Estrada, El Camín del Rondán, El Camín de la Viña, La Cuesta la Rocina, El Camín de la Rotella, El Camín del Pueblo, Camín de Cortines, Caminín de del Mansu, Camín de Casa Sara, Camín del Valle y el camino del Cuetu.

La relación de topónimos se presentó ante el Ayuntamiento de Ribadesella para que quede incluida en la toponimia local de forma oficial. Abéu también tiene programado para este sábado 25 de octubre el amagüestu popular en el que se servirán castañas asadas y cocidas, además de setas a la plancha o rebozadas.

(d’El Comercio, 22-10-2014)


Categoríes: Canal Blogues

La RAE maltrata al asturianu

Tierra alantre, la mesma fala - 23 Ochobre, 2014

INICIATIVA POL ASTURIANU

La Real Academia Española vuelve a maltratar al asturianu como nos peores tiempos. Nin la nuesa visita al so llar en Madrid, en 2012, con un informe baxo’l brazu solicitando’l cambiu de denomación d’asturiano, bable y asturleonés nel so Diccionario, nin les decenes d’apoyos que teníemos, de profesores d’universidaes d’Asia, Europa y América sirvieron pa que la RAE entrara en razón y reconociera a la llingua asturiana nel so diccionariu, como a les demás, como lo que ye según tola comunidá ciéntifica internacional, un idioma.

La RAE fizo cambios y caltúvolos bien en secretu hasta la salida del testu impresu pa evitar que tuviéremos marxe d’acción política pa tratar esti tema fuera del ámbitu filolóxicu, pero nun lo van consiguir, a lo llargo d’esti mes viniente llevaremos la cuestión, de nuevo, a les fuercies polítiques asturianes y fadremos porque se pronuncien.

Hai que recordar que mientres l’Academia de la Llingua Asturiana ye la única d’ente toles academies de llingües del estáu que nun tien partida nos Presupuestos Xenerales del Estáu, la comunidá autónoma d’Asturies, ye la única (xunto a Cantabria y Murcia) que financia a la RAE con una partida nos sos presupuestos pa la Fundación Pro Real Academia Española.

Les nueves definiciones del Diccionario de la Lengua Española, siguen ensin reconocer al asturianu como “llingua”, y amás introducen na definición el términu inventáu de “los bables”, dalgo inesplicable y frutu de prexuicios aciéntificos más propios d’otros tiempos que del sieglu XXI. ¿Qué tipu d’amenaza ye la nuesa pequeña llingua pa que la RAE nun quiera reconocela con normalidá?

Iniciativa pol Asturianu va planta-yos cara, y espera cuntar col sofitu de les fuercies polítiques que representen a los asturianos y que nun pueden permitir un agraviu como esti hacia la nuesa llingua, nun testu de referencia internacional como ye’l Diccionario de la Lengua Española, que financiamos tamién los asturianos, y que coles sos definiciones ta insultando al nuesu idioma milenariu.

(d’Iniciativa pol Asturianu, 23-10-2014)


Categoríes: Canal Blogues

Riscar na seronda (y II)

El blog de Xuan Xosé - 23 Ochobre, 2014
Hacia les nueva la mañana del 08/10/2014.



Categoríes: Canal Blogues

Pages