Canal Blogues

TPA y Política Llingüística, ola k ase? (y II): "Los cuentos del camín"

Cultura basura - 27 Payares, 2014



Os contos do camiño ye una serie d’animación gallega centrada nes histories populares y maraviyoses que marcaron la evolución de distintes cultures, reinterpretaes nesta serie por autores contemporaneos y afeches al públicu infantil al traviés de la creación d'universos plásticos distintos y innovadores. Esta producción retoma la tradición de los contadores d'histories p'averar a los neños la maxa de los cuentos nun formatu d'entretenimientu infantil de calidá grande.
Consta de 26 capítulos de 10 minutos de duración y ta dirixida a un target de 3 a 7 años anque, en realidá, les histories que cuenta puen ser esfrutaes por tolos públicos. Cuentos franceses, turcos, castellanos, gallegos, portugueses, griegos, brasileños, africanos... componen esta serie que respuende a la máxima de qu'una historia bona presta a cualquier neñu en cualquier parte del mundu.
Profesionales internacionales de prestíu roblen caún de los capítulos. Ente ellos tán el reconocíu animador mexicanu Luis Téllez, l'arxentín Ismael Mon, el portugués Carlos Pinto o’l premiáu con un Goya al meyor curtiu d'animación, Coke Riobóo. En toos ellos ufiértense suxerencies creatives que recueyen sensibilidaes artístiques, universos plásticos distintos y innovadores y una música orixinal, compuesta pa cada capítulu que convierte caún d'ellos n'únicos y distintos.
Otra manera, Os contos do camino foi candidata a la Meyor serie d'Animación na última edición del Festival Internacional de Cine d'Animación d’Annecy (Francia). Amás, foi escoyida na 50 edición del Festival Internacional de Cine pa neños de Zlin (República Checa) y nel festival Internacional de Televisión de Barcelona, entamáu por OETI (Observatoriu Européu de la Televisión Infantil).
Categoríes: Canal Blogues

La señorita xe

Llingua nel aula - 27 Payares, 2014


Esta ye la "señorita" xe, si "señorita" non señorina, présta-y más que la llamen "señorita". Y ¿cómo ye oh? entos pa dicir...



Descargar ficha señorita XE
Categoríes: Canal Blogues

III Filandón Bercianu

Falar y lleer - 27 Payares, 2014
Cartelu anunciador del III Filandón Bercianu
L'Asociación Cultural Faceira en collaboración cono Ayuntamientu de Veiga d'Espinareda organiza'l "III FILANDÓN BERCIANU"

   L’ASOCIACIÓN CULTURAL FACEIRA organiza’l próximu sábadu 29 de noviembre el “III FILANDÓN BERCIANU” que tendrá llugar no Salón d’actos del Monesteriu de San Andrés d’Espiñareda dende las 17:30 horas con entrada llibre hasta chenar l’aforu   Nesta tercer edición del Filandón Bercianu, despuéis de los celebraos en Noceda y Torenu, la toponimia y la naturaleza bercianas sirvirán d’escusa pa filar historias y alcordanzas de tódolos asistentes no qu’esperamos seya una fiesta participativa y popular.   El filandón cuenta cona imprescindible collaboración del Ayuntamientu de Veiga d’Espiñareda y de Paco Vuelta, y intervendrán Alejandro Díez González con una esposición titulada “¿En qué falan los montes?  Los nomes de la naturaleza”, y el profesor Fernando Álvarez-Balbuena que falará sobre “Las llinguas del valle del Cúa na toponimia”.   Tamién habrá tiempu para contar historias y compartir alcordanzas, todo ello amenizáu cona música tradicional llionesa qu’interpretarán Fernando Torre y Fran Allegre.   Pa rematar, l’Ayuntamientu de Veiga d’Espiñareda invitará a tódolos asistentes a un magostu popular.                           Fonte: faceira.org
Categoríes: Canal Blogues

Dende San Pedru (Llastres)

El blog de Xuan Xosé - 27 Payares, 2014


Astuera y el so caseríu, San Telmu, en segundu términu (Pueden vese dos de les conches del Xurásicu). El Sueve, al fondu.

El 06/11/14.
Categoríes: Canal Blogues

SOMOS ASTURIES: Proyectu políticu.

Atlantic Prau - 27 Payares, 2014

Enfrentámonos a un tiempu nuevu, de cambios, desafíos y ilusión. Esi cambiu tien d’empezar polo más cercano, polos nuestros conceyos. La construcción de candidatures municipales d’unidá popular ye’l primer pasu pa recuperar el pulsu de la cai y volver facer política cola xente y dende la xente. Nun mos conformamos con ser namás espacios de participación. Tenemos que conectar los conceyos y localidaes d’Asturies y dende ellos rebalsiar les instituciones pa devolveles a la ciudadanía.

Pero nun podemos conformanos con tresformar sólo les nuestres localidaes. Necesitamos mirar fuera y adoptar una perspectiva qu’abarque tol conxuntu. Ensin un proyectu asturianu non yá vamos perder eficacia, tamién vamos esbardiar la oportunidá d’influyir a nivel xeneral. Tenemos que construyir un PODEMOS que, dende Asturies, afonde en formes democrátiques de participación directa al traviés de formes responsables de facer política que sirvan d’exemplu nel conxuntu del territoriu:

PODEMOS tien equí la mayor implantación, el mayor porcentaxe de sofitu electoral y la mayor proporción d’inscritos del Estáu y, amás, pue algamar el so primer gobiernu autonómicu.

Asturies, una vegada más, encabezando’l cambiu, marcando’l camín.

LA ASTURIES QUE NAZ

Caldía espertamos con un nuevu escándalu de corrupción y tenémoslo más claro. Hai una Asturies que muerre: la Asturies de la corrupción, les cuentes en Suiza y les redes clientelares, la de Villa y la mafia políticu-sindical, la del Pactu la Zoreda y la vieya política, la del afuego al mundu rural.

Vivimos nuna permanente seca económica que se traduz nuna sangría demográfica. Fracasaron les polítiques pa la reconversión económica, y los fondos mineros, de formación, o de la UE fueron escalaos pel camín. Vémoslo en miles de millones d’euros gastaos n’infraestructures qu’agora son namás tumbes de formigón y nos más de 20.000 mozos asturianos emigraos dende l’empiezu de la crisis.

Pero tamién hai una Asturies que naz: la de les ciudadanes y ciudadanos llibres que decidimos facenos corresponsables de la política y recuperar la soberanía. Tamos viéndolo dende’l 15M: surdieron nueves formes de participación, organización y empoderamientu ciudadanu nes cais y nos barrios, nes asamblees y marees de trabayadores y d’estudiantes, o nos nuevos centros sociales. Porque tamos faciendo política poles nuestres vides, pa nun tener qu’emigrar, pa poder tener un trabayu dignu, pa poder formar una familia. PODEMOS convirtióse nuna pieza clave nel tableru políticu asturianu y una ferramienta de tola xente d’Asturies. Xugámonos muncho esti mes de mayu: son más qu’unes elecciones, son el primer pasu pa recuperar el nuestru presente y ganar el nuestru futuru. Ye la hora de gobernar pa la xente y dende la xente, la sorrisa ta camudando de bandu.

EL PROYECTU DE SOMOS ASTURIES

El proyectu SOMOS ASTURIES (y los sos axugos municipales) ye la forma de construcción de la iniciativa PODEMOS n’Asturies. A nivel organizativu, el modelu aprobáu na Asamblea Ciudadana de PODEMOS ye un paragües que dexa llibertá d’acción pa desendolcalu y complementalu nos territorios onde los círculos funcionen razonablemente bien. Los Conseyos Ciudadanos y Secretaríes Xenerales, si actúen con independencia de los círculos, cayeríen nes formes desilusionantes de la vieya política esbaratando la participación. Apostar pola participación ye l’antídotu contra aquellos qu’entienden l’acción política como una simple maniobra pa buscar un cargu: PODEMOS ta construyendo un proyectu, nun repitiendo estructures  agotaes. Poro ye importante impulsar espacios pal alderique y l’intercambiu d’idees, como los Alcuentros Ciudadanos, y espacios de confluencia colos movimientos sociales, les Asamblees Sociales.

A nivel políticu, ye esencial salir a la cai a repitir que SÍ VAMOS TAR nes municipales. Porque queremos echar a la casta de los nuestros ayuntamientos y siguir trabayando pa tola ciudadanía. Vamos formar candidatures de la xente y pa la xente, candidatures de participación abierta, con un códigu éticu estrictu y en redol a un programa ciudadanu de construcción colectiva. La decisión nun podrá facese efectiva hasta’l 30 d’avientu, fecha na que remata’l procesu de estructuración municipal de PODEMOS. Hasta esa fecha tenemos qu’aldericar de cómo queremos que sían eses candidatures y poner en marcha la loxística. Paralelamente, precisamos una estructura coordinada ente los conceyos, con círculos enraigonaos na realidá de cada localidá, un grupu de trabayu estensu con capacidá técnica (audiovisual, diseñu, redes sociales, sofitu xurídicu, xente con conocencia fonda de la realidá social…) como elementu d’ayuda y apoyu mutuu en cada conceyu y con un proyectu municipal y autonómicu común dende’l que construyir un proyectu de vida pa la Asturies que naz. Caltener estes estructures abiertes y participatives vacúnanos del peligru de construyir un aparatu electoralista ensin capacidá política de tresformamientu de la realidá y que nos alloñaría de la xente y de la razón de ser de PODEMOS.

Con SOMOS tamos trabayando nel PODEMOS qu’imaxinamos y que necesitamos pa ganar. Frente a l’Asturies que muerre, con SOMOS tamos construyendo l’Asturies que naz.

Categoríes: Canal Blogues

Un recital lliterariu, "Compañeru dame tira", remata na Casa los Alberti de Ciañu los Xueves de Castilletes y Carbón

Falar y lleer - 27 Payares, 2014

   Esti xueves 27, a les 20 hores, el recital lliterariu "Compañeru dame tira" va rematar los Xueves de Castilletes y Carbón en Ciañu. Esti recital enmárcase dientro de les V Xornaes Culturales De Castilletes y Carbón qu’organicen la Fundación Nuberu y l’Ayuntamientu de Llangréu.
   Nesta edición de Castilletes y Carbón que se remata agora, la Casa los Alberti de Ciañu acoyó les charres: Academia de la Llingua Asturiana, 34 años de trabayu que punxo l’Académicu de la Llingua y Presidente de la Fundación Nuberu Pablo Xuan Manzano; El procesu creativu na producción cinematográfica que lleó’l cineasta Pablo Casanueva; y Política cultural n’Asturies que lleó Ana González Rodríguez, Conseyera d’Educación Cultura y Deporte del Principáu d’Asturies.
   Compañeru dame tira ye un recital lliterariu nel que, con guión y dirección de Chechu García, van participar los y les escritores Milio Rodríguez Cueto, Miguel Allende y Solinca Turbón.
   Va ponese’l ramu a estes xornaes culturales con un conciertu del grupu Nuberu en Sobrescobiu’l 4 d’avientu, día de Santa Bárbara, patrona de la minería.                                                                         Fonte: Asturnews
Categoríes: Canal Blogues

Esto ye Zenízio

froles mirandesas - 27 Payares, 2014


Desta beç botei-me a poner un retratico de l'aldé de Zenízio (tierra que you conheço bien).

La capielha que se bei al lhado dreito ye la Capilha de Santa Cruç, que siempre çputou cula de San Ceriaco (ne l Bairro de Belharino) l purmeiro lhugar de nomeada.
 Assi sendo, bou a dar la mie oupenion, dambas las dues merécen essa stima, s'esta dada la sue posiçon ne l lhugar porque queda ne l centro geográfico i porque nun dezi-lo ne l centro social, porque era eiqui que se zambolbie muita atebidade tradecional cumo la fiesta de l "dous de febreiro", porque era eiqui que la mocidade s'ajuntaba, porque era eiqui que paraba la carreira, i era eiqui que ampeçaba i acababa muita cousa, era eiqui que se chegaba pula purmeira beç i nun era menos berdade que era eiqui que tamien para muita giente se çpedie para siempre.

Puosto esto, este terreiro "La Capielha" cumo era i inda ye conhecido este lhocal, nun sendo la Capielha de Santa Cruç mui bielha (nun sei quando fui custruída), la sue armana, de Belharino la de San Ceriaco lhieba-le la delantreira, puis inda se puode ber nua de las sues paredes ua piedra cula era de 1262, i que la lhiga a l'antiguidade i nacimiento de la pobaçon de Zenízio (hai decumientos publicados pul storiador, ambestigador, scritor, porsor Amadeu Ferreira).

Cumo stais a ber l'aldé de Zenízio, para alhá de l'eigreija matriç que ten cumo padroeira Santa Eulália ten muito patrimonho religioso. Yé ua aldé mui spitaleira, i adonde se puode ir que somos siempre bien tratados.

 Tamien bos puodo assegurar que agora bien defrente d'outros tiempos, yá podeis chamar a todos eilhes de Boubielhos que naide lhieba a mal, até bos digo son tan prouista cun essa abe que até la pónen an todo quanto ye sítio. AC
Categoríes: Canal Blogues

Nacionalismu Asturianu

El xanu'l caborniu - 27 Payares, 2014
Mentes esista una nación pue surdir y xuxir nella un movimientu nacionalista. Ye Asturies anguaño una nación apostalgada y en procesu de desaniciu, pero viva. Poro, nun pue descartase dafechu que bilte nella'l nacionalismu.

Falar de nacionalismu ye facelo d'identidá y del enfotu nacíu nuna sociedá por facer alitar y preservar esa identidá nes sos variaes espresiones: territoriales, históriques, culturales, llingüístiques, drechu propiu, instituciones, economía...

El prenacionalismu asturanu naz nes dómines de los años setenta del sieglu pasáu con Conceyu Bable. Sofitábase en dos estayes qu'axuntaben la reivindicación llingüística/cultural y la política: Bable nes Escueles y Estatutu Autonomía. Pasaron los años, fixéronse galanes pel camín d'un incipiente nacionalismu asturianu, pero nun cuayó.

Décades dempués, anguaño nun hai nengún movimientu políticu n'Asturies nacionalista y lo que podemos atopar son los escritos ya iniciatives d'un puñáu de persones qu'actúen más como francotiradores culturales del nacionalismu que como movimientu organizáu dalu.

Asina les coses podemos plantegar la entruga de si ye posible echar a andar güei un nacionalismu asturianu nesti país. Pa mio idea, dende un puntu vista d'organización política véolo perdifícil. Nun nortio medios materiales nin xermandía pa ello. Si acasu, lo que pue entamase ye a llevantar otra vegada aquel prenacionalismu al que me refería enantes. Remocicando y axuntando la reivindicación cultural y política como pasu previu pa proyectos de más caláu.

Nesi sen, habríemos pasar d'aquel Bable nes Escueles y Estatutu Autonomía a otres dos reivindiaciones perclares: Identidá y Autogobiernu. Y xunciles clarísimamente y ensin posibilidá dalguna d'equívocu col terminu "nacionalismu asturianu", dexando pa prau mecelu con otres pallabres (asturianismu, rexonalismu...) que namás que contribuiría  a enguedeyar conceptualmente a los posibles seguidores d'esti nuevu intentu d'echar p'alantre un nacionalismu llariegu.

D'otru llau, hai n'Asturies xente trabayando en distintes andeches en pro del país. De la música al patrimoniu, de les tradiciones al arte, del drechu foral a la igua de nuevos espacios económicos vidables poniendo en valor los productos de nuestro. El megoyu la cuestión ta en consiguir dir creando una rede común que vaya axuntado y coordinando iniciatives actualmente dixebraes, en poder dir llogrando una Mesa Nacional Asturiana que sirva d'alcuentru pa falar, intercambiar esperiencies y llantar los finxos que valgan pa dar el gran reblagu que vaya del actual nacionalismu asturianu de francotiradores culturales a un movimientu social y políticu con presencia na nuestra sociedá.

Como escribí abenayá considero que n'Asturies sí hai una base social pa echar a andar esi nacionalismu. Siempre que se faiga ensin masimalismos, de manera arrogante, abierta y non dogmática, y tratando de plantegar les coses de manera que se pueda conectar cola xente asturiano más encariñao colo propio de la so tierra, más xunío emotivamente a ella. El cuélebre del españolismu uniformista amenaza con una presencia descomanada ente nós. Pero nun queda otra qu'armase de valor y dir por él o, pela cueta, renunciar y tirar pa casa.

Y ¿sedrá posible nos prósimos tiempos añusgar a esi cuélebre y romper un camín de futuru al nacionalismu asturianu?. Pues esa ye la entruga que cada cual tien que se facer nel so interior y buscar la rempuesta. Notros llugares perdayures fixéronlo y fáeno tan guapamente y tampoco nun vamos ser equí los más raros y atípicos nesti sen. Tornando al entamu, nel presente el país inda vive y hai posibilidaes. Anque tamién hai que reconocer que, cola caída en barrena y acelerada que tamos sufriendo, el tiempu xuega a la contra y  el camín hacia'l futuru cada vez va ser más pindiu.


Categoríes: Canal Blogues

Arreyos al Diccionariu asturianu-castellanu (CLXIV)

Tierra alantre, la mesma fala - 27 Payares, 2014

XUAN XOSÉ SÁNCHEZ VICENTE

Sigo colos arreyos y modificaciones al mio Diccionariu asturianu-castellanu. Les novedaes, en cursiva.

llambequisques, m. fam. Perro faldero.
llambericu, m. Golosina. || 2. Cosa atractiva o apetitosa.
llamberizu, m. Golosina. || 2. Cosa atractiva o apetitosa.
llambión, ona, ón (ono), adj. Que lame. || 2. Goloso, aficionado a comer golosinas. || 3. Deseoso o dominado por el apetito de alguna cosa. || 4. Apetitoso, que excita el apetito. || 5. Dícese del instrumento musical que tiene un sonido especial o melódico. || 6. Curioso, aficionado a saber de la vida de los demás.
llambria, f. Superficie inclinada y resbaladiza de una pared de un picu o de un monte. || 2. Terraplén. || 3 Laja , piedra más bien grande, naturalmente lisa, plana y de poco grosor.

(d’El Blog de Xuan Xosé, 25-11-2014)


Categoríes: Canal Blogues

Arreyos al Diccionariu asturianu-castellanu (CLXVI)

El blog de Xuan Xosé - 27 Payares, 2014
Sigo colos arreyos y modificaciones al mio Diccionariu asturianu-castellanu. Les novedaes, en gris.
llanguanona, f. Desmán de los Pirineos, mamífero soricomorfo de la familia de los Tálpidos, De hábitos principalmente nocturnos, es un insectívoro semiacuático que habita en las orillas de riachuelos y torrentes. Lo caracterizan su morro con forma de trompeta. Su pelo es entre castaño oscuro y gris. Su nombre científico es Galemys pyrenaicus.llargatesa, f. Lagartija, especie de lagarto pequeño, muy común en Asturies, ligero y espantadizo, que se distingue por tener la cabeza y la cola puntiaguda y el cuerpo alargado y de color verdoso por encima, y blanco amarillento por el vientre. Su nombre científico es Lacerta muralis.llastra, f. Peña grande y con aristas. ||2. Peña alargada y tendida, generalmente en capas o secciones. || 3. Laja , piedra más bien grande, naturalmente lisa, plana  y de poco grosor.llatidura, f. Latido, acción y efecto de llatir. || 2. Golpe del corazón al latir. || 3. Enfermedad que cursa con fatiga, dificultad respiratoria y esfuerzo del corazón. llavadora, f. Lavadora, máquina de lavar. || 2. Cantidad de ropa que contiene la lavadora. || 3.Lavandera, mujer que tenía por oficio el lavar la ropa ajena cobrando por ello. || 4. Figura del nacimiento que representa a una mujer lavando ropa.

Categoríes: Canal Blogues

Grita tiburón

La radio interior - 27 Payares, 2014

Artículu nuevu n’Asturias24 calcando equí.


Categoríes: Canal Blogues

Mortos vivintes.

Palabras enrededadas - 26 Payares, 2014
I de sópito espertéi en The Wallking Dead.
De sópito espertéi nua ciudá de mortos vivintes,
mortos andantes, consumintes i, ás veces, pensantes.
Onde todo el mundo sabe ónde vai, por qué vai i el que diz.
Uas calles balleiras de personas i cheas de xente.
Hasta que pasa, de repente.
De repente, ás veces, pasa de repente.
El morto pecha os ollos i ve,
i de sópito, pasa de repente, xa nun cre.
Vese a sí mesmo en medio de toda a xente.
Xa nun cre, qué vai crer!
se xa ten visto todo el que habia que ver.

Esperta i xa non sabe ónde vai,
non sabe xa qué é el que diz,
qué el que pensa i el que fai.
Espertóu en The Wallking Dead.

Xa é tarde, xa ta esperto
en medio dos mortos, del deserto.

De sópito, ás veces pasa de repente,
espertéi nuas calles de mortos vivintes,
uas calles balleiras de personas i cheas de xente.
Nuas calles de mortos poucas veces pensanes
i einda menos vivintes.
I sóubenme perdido.
Categoríes: Canal Blogues

N’Ast denuncia “una nuea xirigoncia del Principado”

Tierra alantre, la mesma fala - 26 Payares, 2014

Despliquen qu’ “el pasáu 11 de payares el Boletín Oficial del “Principado” asoleyaba una resolución de la Conseyería d’Educación, Cultura y Deporte pola que s’aprobaben les “bases reguladores de la concesión de subvenciones pal incrementu bibliográficu y l’adquisición d’obres publicaes n’asturianu por parte d’entidaes locales que sían titulares de bilblioteques integraes na Rede de Biblioteques del Principáu d’Asturies”. Con estes bases tienen l’enfotu de regular les convocatories añales que, supuestamente d’equí p’alantre, se dirán asoleyando pa que los Conceyos merquen llibros n’asturianu”.

Asina, “los oxetivos d’estes ayudes son los de de facilitar “la constitución d’un fondu bibliográficu en llingua asturiana” y “l’accesu de la población asturiana a la llectura de les obres escrites n’asturianu d’una manera gratuita pa la ciudadanía”. Sicasí, dende N’Ast nun somos a pescanciar el conceutu de ciudadanía que manexa la Conseyería Cultura, porque una de les condiciones que se ponen pa tener drechu a subvención ye que “l’adquisición de les obres habrá de facese n’establecimientos de comerciu minorista de llibros (llibreríes) que los sos puestos de venta al públicu tean allugaos nel conceyu solicitante de l’ayuda””.

Poro, consideren que “munchos Conceyos nos que nun hai llibrería –Bimenes, Cabranes, Samartín d’Ozcos, Pezós, Sariegu, Yernes y Tameza…– nun tendríen opción nenguna a recibir la subvención nin, siempres según los dimpuesto pola Conseyería Cultura, los sos vecinos y vecines a esfrutar, de baldre, de la llectura d’obres n’asturianu nes sos respeutives biblioteques o centros de llectura. Poro, dende N’Ast queremos calificar de tomadura de pelo les presentes bases reguladores y empobinar a la señora conseyera a camudales pa que tola ciudadanía pueda beneficiase d’estes ayudes”.

(d’Infoasturies, 24-11-2014)


Categoríes: Canal Blogues

Olivando

Trabayu de Campu - 26 Payares, 2014

VIOLENCIA MACHISTA.- Esti ye un tema pal que nun debiere haber UN “Día Internacional contra… ” sinón que tolos díes debiéremos ser conscientes de la so esistencia. Quiciás los paisanos nun seamos a pescanciar, en tola so midida, lo destructivo que ye. Yo pidiría a los mios conxéneres que, como hai que facer siempres, ficieren un esfuerciu por ponese nel llugar d’una muyer maltratada. Que sintieren nel so propiu cuerpu los golpes, les bofetaes, la violencia física… La humillación d’esi tonu chulescu qu’empleguen los maltratadores, el despreciu… Si por un momentu, namás por un momentu, fuéremos capaces de ponenos na piel d’una muyer maltratada, entenderíemos meyor la llácara que supón esi maltratu y la condición de non-persona a la que se somete a la maltratada. Pienso na indignación y na roxura que m’entraría si daquién me tratare asina y siento verdaderu odiu por esos paisanos que nun merecen vivir en sociedá colos seres normales.

LA LLOCA QUEDÓ GÜÉRFANA.- Primero perdió a los fíos que colaron lloñe, y a los qu’eternamente ta despidiendo dende’l Rinconín, y agora pierde a so padre, a la persona que-y dio’l ser. Tien de tar triste. Voi muncho a visitala, y nunca me presta más que cuando’l día ta buxu, y llueve, y  a un éntra-y nel alma un sentimientu como’l qu’ella debe tener. Y nun sé si la xente lo sabrá, pero’l Día de la Madre, apaez siempre con un ramu de flores puestu al llau que igual-y llega de lloñe, de dalgún d’esos fíos que tuvo de marchar y dexó encargao que a so madre nun-y falten flores nel so día. Anque lo punxo’l periódicu, nun recuerdo agora cómo se llama l’escultor que-y dio forma. Pero llámese como se llame, prestaríame qu’hubiere tenido una vida bona, y una muerte digna. Tendré un recuerdu pa él la prósima vez que vaya a visitala.

LA MAFIA GRANADINA.- Ta dicho nel Evanxeliu: “Hai d’aquel qu’escandalizare a un d’estos guah.es. Más-y valiere atase una piedra de molín y tirase al agua…”  Prestaríame, por un momentu, creyer qu’esiste Dios. Y que como bon Dios, cumple la so pallabra. Y que a esos fíos de puta de sotana y alzacuellu, y a los que nun los lleven pero collaboraron, ficiére-yos un castigu mayor que’l de la piedra de molín pa que pagaren les sos culpes. Sé que son una minoría ente los miembros de la Ilesia Católica, pero eso debería abastar pa que la institución como tal, perdiere esi tonu de “perdona vides” col que siempre nos trata, inclusive a los que nun somos creyentes. Y yá va siendo hora, ya lo va siendo, de que se revise esi Concordatu que concede a una ilesia que nun ye d’esti mundu, unos privilexos que sí son d’esti mundu. Yá va siendo hora.

JUAN GOYTISOLO.- Cellebro que-y dieren al segundu Goytisolo n’edá (José Agustín yá ta llamentablemente muertu) el prestixosu premiu Cervantes. Pásame con él lo que con dellos otros escritores, que me caen mui bien como persona, pero de los que nun soi a afondar na so obra. Home seriu -quiciás demasiao- siempres valoré n’él la so postura ética frente a la Dictadura, la so inflexibilidá intelectual, cuando otros munchos s’adautaron pa siguir medrando. Dende lloñe, ellí onde tuviere y onde viviere, fue de contino la voz d’una conciencia crítica, y caltener eso nel tiempu tien pa min munchu méritu. Bienveníu, pues, el premiu que-y dan porque sé qu’eso nun va a camudar un res la so actitú vital ya intelectual.

Categoríes: Canal Blogues

Astuera, Llastres

El blog de Xuan Xosé - 26 Payares, 2014


Dende Llastres: abaxu, esa especie de cornales, cadarma de la antigua estructura pa cargar los barcos col cargón tresportáu per vía aérea dende Carrandi. La playa Astuera. Equí, al pie, el pedréu.

El 06/11/14.
Categoríes: Canal Blogues

¿A que nun concoeis esta lletra?.... la che de los vaqueiros

Llingua nel aula - 26 Payares, 2014
Esta lletra ye la che vaqueira y escríbese asina:
Nel ordenador escríbese asina:Anque afortunadamente, ya esisten fontes (arial astur, courier astur, etc...) onde podemos asitiar nun procesador de testu esta lletra tal cual ye.
Esti blog en munchos llugares d'Asturies llamaríase:
La so pronunciacíón ye paecío a una "ch" (hai qu'apegar la llingua al cielu la boca) pa diferenciala d'otres lletres y soníos que se dan n'asturies: ch, y, etc.... Vamos practicalo









¿Ónde se fala cola che?Esti mapa amuesa los conceyos assturianos onde se fala con "che" :

Vamos facelo primero nel llibru Tolina 5 (VTP Ediciones) y depués nesti puzzle de los Conceyos d'Asturies: 
Calca na imaxe pa xugar col mapaLOS VAQUEIROS D'ALZADA / VAQUEROS


Los vaqueiros d'alzada son la xente asturiano que viven de la ganadería, faciendo una treshumancia estacional. Nel mes de mayu, la familia vaqueira dexa'l pueblu d'iviernu y desplázase xunta'l so ganáu, a les brañes y cabanes de branu, onde'l ganáu pastia polos puertos hata'l mes d'ochobre (dependiendo del tiempu) pa depués volver a tornar a los pueblos d'iviernu, na parte fondera de los val.les asturiano.
Los vaqueiros d'alzada emparéyense ente ellos, desarrollando una cultura y un folklor mui axeitáu y curiosu, d'orixenes ancestrales y tresmitíu ente xeneraciones, que llega anguaño a los nuestros díes práuticamente inalteraáu.

Dos documentos visuales al rodiu la cultura vaqueira asturiana:




Una visita:
Muséu vaquieru d'Asturies

Más info:Aosiciación Cultural Vaqueiros d'Alzada
Un artículu perinteresante:
Cultures marxinales: los vaqueiros d'Alzada
Categoríes: Canal Blogues

Las XIV Justas Literarias recuerdan a Luciano Castañón

Tierra alantre, la mesma fala - 26 Payares, 2014

Las XIV Justas Literarias, organizadas por la Sociedad Cultural Gesto, van a tener lugar el jueves 27 de noviembre a las 19:30 horas en el Salón de Actos del Centro Municipal Integrado de L’Arena de Gijón. Y en esta ocasión el protagonista de la charla será el escritor Luciano Castañón, quien será glosado por Cecilio Testón y Chema Castañón, con el fin de acercar la figura de este escritor gijonés. El acceso a esta conferencia será libre y gratuito hasta completar aforo.

Natural de barrio de L’Arena, Castañón fue un intelectual de mente inquieta cuya influencia tuvo una trascendencia muy importante en el mundo cultural asturiano. Apasionado del deporte, que jugó de manera profesional en el Sporting de Gijón, en el Cádiz y en el Avilés, desarrolló una intensa actividad literaria. Colaborador de la página Arte y literatura del diario El Comercio, también publicó sus textos en revistas especializadas como Archivum, Cuadernos Hispanoamericanos, La Estafeta Litearria o el Boletín del IDEA, entre otros.

Investigador del folclore, publicó en 1962 Refranero asturiano; en 1976 Supersticiones y creencias de Asturias; y Mitología asturiana en 1983. Asimismo, editó estudios monográficos como Carreño Miranda y Manuel Medina o Lombardía, además de ser codirector de la magna obra la Gran Enciclopedia Asturiana.

Además, fue autor de novelas como Los días como pájaros, Vivimos de noche y Los huidos, así como piezas teatrales como El detenido.

(de Biblioasturias, 26-11-2014)


Categoríes: Canal Blogues

Una investigación espublizada na revista de mayor impautu científicu del mundu na educación conclúi que deprender asturianu meyora’l rendimientu n’otres disciplines

Falar y lleer - 26 Payares, 2014

Los escolinos que cursen llingua asturiana obtienen meyores resultaos tanto en llingua castellana como en matemátiques
La revista de mayor impautu científicu del mundu nel campu de la educación, la Review of Education Research, de los Estaos Xuníos d’America, ta acabante d’espublizar un trabayu que recueye información alrodiu de los beneficios que tien l’enseñu de la llingua asturiana nel sistema educativu. Nesta investigación baraxáronse estremaos estudios alrodiu’l billigüismu nel enseñu que s’espublizaron en tol continente européu, pero al final emplegaron na so mayor parte los estudios fechos na Universidá d’Uviéu.
Esta espublización tomó comu referencia una investigación d’una tesis fecha na Universidá d’Uviéu y dirixía por Xosé Antón González Riaño na que s’obtuvieron unos resutlaos qu’amosaben que los escolinos que deprendíen llingua asturiana na escuela veíen ameyoraes considerablemente les sos competencies en distintes materies como son la llingua castellana y les matemátiques.
Nesti sen, los escolinos qu’estudien y deprenden llingua asturiana saben diferenciar bien ésta llingua de la castellana col consiguiente resultáu d’ameyorar considerablemente’l rendimientu en dambes llingües. Esto enllaza con que al facese tamién más competentes en llingua castellana aumentaba la so capacidá de comprensión llectora, colo que l’aprendizaxe, comprensión y razonamientu del llenguaxe matemáticu tamién se veía notablemente meyoráu.
Fonte: Infoasturies
Categoríes: Canal Blogues

Entrega del Premiu de Microrrellatos y Poesía Carmen Ruiz-Tilve Arias

Inaciu Galán y González - 26 Payares, 2014

Esti vienres, 28 de payares, entréguenmos a Naomi Suárez, Alicia Cortina y a min, dellos de los gallardones del Concursu de Rellatos curtios y Poesía Carmen Ruíz-Tilve Arias de la Facultá de Profesoráu de la Universidá d’Uviéu.

Nel mio casu, el primer premiu na estaya de poesía n’asturianu ye pol poema “Regatu”. La entrega va celebrase nun actu nel salón d’actos de la Facultá de magar les 10:30 hores. Convídovos a pasar per ellí, magar qu’heba que madrugar un poco.

Fallu del xuráu del premiu


Categoríes: Canal Blogues

Na fin de un die de trabalho

froles mirandesas - 26 Payares, 2014

 
Na fin de un die de trabalho, nada melhor que tue sunrisa amorosa, abrindo-me la puorta de l carro, prendando-me cun beisico caliente i doce.”Cumo stá nuosso amigo?” “Cula fuorça i lhuita de siempre.” I tu cumo passeste l die?” Fui la abierta para ampeçares l zabafo. La tue grande paixon, apuis de mi, claro, perjuçon… la eiducaçon. Tou oufício ansinar, cumo antrega de quien nun fai las cousas pula metade. Firme an tue conduta, mesmo sabendo que te sacórun ua parte de l ordenado, mas l que te saca de l sério: pirralhos de cinco anhos cun falta de eiducaçon i se delantre de sous pais inda mais. La eiducadora queixou-se a la mai que l garoto nun se tenie portado bien; bira-se i dá le un bofeton…. La mai: “esso nun se faaai…esso nun se faaai”. Mas que eiducaçon? Pais culpados? Si, sin sclamaçon. Uas buonas palmadas naquel culo até quedar bien calentico para se lhembrar que respeitar será siempre perciso….mas nó…esso nun se faaai. Tenemos reizicos apuis despotas seran, possiblemente an sous pais bateran.
Nun aprepongo bater, mas uas buonas palmadas nel sfergante cierto ansina a daprender.
Pensar nas politicas que tenemos: pais que nun eiducan, Agrupamientos de Mega Dimenson, sien un psicologo, solo para poupar denheiro, caro mos eiran a salir.
Scuita esta: la eiducadora ampeçou a cuontar ua cuonta i you tamien alhá staba, un daqueilhes que nun toma atento a nada i haberie de tener apoio, nun scuitaba nien deixaba scuitar ls outros. Dixo le para que stubísse calhado, se nun quejisse oubir que deixasse ls sous amigos scuitar, nada, siempre zanquito. Tube que lo sacar de la sala, puis nun quieres saber que fui todo l tiempo a çocar-me i you a dezir le: nun fagas esso, you nun te bato, mas tu nun bais fazer l que quieres i stubimos nesto ua buona hora i l pirralho nun se ficou, çocou me bien çocada, claro que dá ganas de dar le ua palmada, mas ua persona tene que se aguantar…ye siempre buono scuitar ls zabafos de quien se antrega de cuorpo, alma i coraçon a la sue porfisson, eiducaçon. Nun lo merecen ls gobernantes, mas ls ninos que homes i mulhieres manhana seran.
Categoríes: Canal Blogues

Pages